Ikuti Blog Ini

Thursday, April 23, 2009

Siapa Lelaki Dayus ???????

Salam,artikel kali ini membincangkan tentang siapa lelaki dayus yang tidak akan memasuki syurga.Lelaki yang sudah mempunyai isteri dan anak2,ataupun abang dan adik lelaki yang mempunyai saudara kandungnya yang wanita.Adakah mereka ini berisiko terdedah kepada ancaman dayus??Sama2 kita baca dan hayati artikel di bawah..

Nabi SAW bersabda :-

Ertinya : Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat : Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki DAYUS" ( Riwayat Ahmad & An-Nasaie: Albani mengesahkannya Sohih : Ghayatul Maram, no 278 )

Dalam sebuah hadith lain pula :

Ertinya : Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

Malah banyak lagi hadith-hadith yang membawa makna yang hampir dengan dua hadith ini. Secara ringkasnya, apakah dan siapakah lelaki dayus?

1) Sabda Nabi : -

Ertinya : Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : " Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak" lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? , berkata nabi : "IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA) - ( Riwayat At-Tabrani ; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)

Dari hadith di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki DAYUS adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain.

2) Pernah juga diriwayatkan dalam hadith lain, soalan yang sama dari sahabat tentang siapakah dayus, lalu jawab Nabi saw:
Ertinya : Apakah dayus itu wahai Rasulullah ?. Jawab Nabi : Iaitu seseorang ( lelaki) yang membiarkan kejahatan ( zina, buka aurat, bergaul bebas ) dilakukan oleh ahlinya ( isteri dan keluarganya)(al-Hakim)

BILA LELAKI MENJADI DAYUS????

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'spoting' yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit 'dayus' kepad dirinya.

Mungkin kita akan berkata dalam hati :-


" Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku"

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah SWT.

Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.

Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda :

Ertinya : "Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid" ( Riwayat Ahmad , Sohih menurut Syeikh Syuaib Arnout)

25 comments:

  1. selalu dpt email mcm nih.. thanx bro

    ReplyDelete
  2. Doakan saya. Doakan perlindungan Allah untuk kami kita lelaki.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih di atas nasihat yg amat berguna ini.. rasanya ramai lelaki2 di luar sana yg x sedar untuk menjaga pergaulan isteri dan anak2 masing2. mungkin pada mereka zaman skrg x perlu jaga semua itu. harap2 saya dan pembaca2 lelaki semua x tergolong dlm kumpulan itu..

    ReplyDelete
  4. sebenarnya hak kite sesama muslim bukan kepada ahli keluarga saje,tetapi seluruh orang muslim adalah bersaudara,jadi kalau melihat sahabat,,,kita harus ingatkan die.jadi itulah keindahan islam...saling mengingatkan.

    ReplyDelete
  5. klu mcm tu...memang ramai le lelaki kat dunia ni dayus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikom saya nak tanya skit kalo org pompuan yg just nak mmpertahan diri dengan bersikap kasar adakah ia dipersoalkan seperti pompuan yg bersikap spt lelaki atau menyerupai lelaki

      Delete
    2. bagi pendapat sy yg dhoif,tidak kerna setiap sesuatu itu bergantung kpd niat kita.

      Delete
  6. sebab Islam itu sangat menjaga umatnya...bukan memberatkan tapi segala yg diperintahkan ada alasan yang sangat kukuh untuk kebaikan umat manusia

    ReplyDelete
  7. Haha....tanggungjawab lelaki amat berat... Silap langkah jadilah lelaki dayus, hu hu..

    ReplyDelete
  8. en_me ...sama2 kaceh...

    Dal....insyaAllah..

    Naz ...hrap2 la....

    Kurniadi Bulhani...btoi tu.....sokong 110.

    zue ....btoi la tu...

    ratu syahadah ...islam itu indah

    kayteeze ...berat ke kak tie...

    ReplyDelete
  9. nauzubillah...sgt mudah utk lelaki trgolong dlm golongan dayus..huhu..

    ReplyDelete
  10. tajuk yang SESUAI pada petang ini.

    =D

    ReplyDelete
  11. saudara lelaki lain juga kena sama2 saling menjaga kehormatan ahli keluarga.. :)

    ReplyDelete
  12. thanks 4 info..
    insyallah k jg family ku baek2..
    =)

    ReplyDelete
  13. nauzubillah, semoga kaum lelaki diselamatkan, dan kaum wanita juga sentiasa beringat

    ReplyDelete
  14. [-suziey-] ...itu la pasai kak...berat kerja kami nie..

    zurina omar...wah...D

    dania...ok,,,baik2

    Eazy Izzuddin...saya juga..

    Mak Su ...ok mak su...

    ReplyDelete
  15. terima kasih atas nasihat dan ilmu tersebut. Namun bila liberalisasi dan terlampau taksub dgn hak2 maka timbullah perundangan dan kata putus sendiri.

    ReplyDelete
  16. Salam...

    Perkongsia berguna untuk semua...alhamdulillah, bertabah lagi ilmu setelah membacanya...

    Teruskan perkongsian berguna yang bergini...

    Selamat Maju jaya dan semoga Allah merahmati hidup kita semua...di dunia dan di akhirat...

    ReplyDelete
  17. owh.. bagus entri ni... syabas!!


    Adry @ http://www.adrysabry.com

    ReplyDelete
  18. Shitsurei shimashita ,,,btoi tu..

    WanHidayat ,,,amin

    kuIna LadyInRed sama2 berat..

    Adry.tq,,,kamu punya pun bagoz...

    ReplyDelete
  19. Kalau begitu Nabi Nuh Dayus lah? mengikut tafsiran hadis daif ni..

    ReplyDelete
  20. mynor5535101...kamu tersilap faham nie...nabi Nuh dah dakwah kaum kelurga dah...hadis di atas maksudnya kita org lelaki x da usaha pun untuk dakwah famili kita...

    ReplyDelete
  21. Lelaki yang membiarkan anak lelakinya menyerupai perempun & jadi bapuk & gay....

    ReplyDelete
  22. Aside from that, you can also save our Mother Earth from
    the destruction of global warming. The Decorative
    LED Lighting can be utilized in house lamps to set a mood, to light up areas that need better lighting, or
    just to make every day issues easier to see. The LED light provides more light and less
    energy use.

    Stop by my homepage ... Deckenleuchten

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini