Ikuti Blog Ini

Tuesday, November 2, 2010

Kenangan bersama Maulana Saad Al-Kandahlawi

Gambar pelajar-pelajar di satu madrasah (tempat tashkil)

Selepas lama tidak mengemaskini blog ini kerana penulis dalam safar ke negara India selama 4 bulan.Maka selama tempoh itu,penulis tidak berkesempatan untuk mengemaskini blog ini,tambahan pula capaian internet yang agak tidak memuaskan.Setelah lebih 4 bulan penulis di Negara India,maka segala pengalaman penulis di negara India,akan penulis cerita/karkhuzarikan disini.

Penulis sampai di markaz Masjid Bangla-wali di Nizhamuddin ,New Delhi,tempat yang begitu popular bagi mereka yang ingin belajar tertib dakwah & tabligh di sini.Penulis sampai dan terus dibawa ke kaunter istiqbal dan di daftarkan atas nama jemaah dari Malaysia.Selepas segala urusan selesai,penulis telah ditunjukan tempat tidur ruang atas di tingkat 4 Masjid Bangla-wali.Rata-ratanya,ruang tidur di masjid ini telah di penuhi dengan orang arab dan mengikut rekod kaunter istiqbal yang penulis jumpa,rekod kehadiran paling ramai sekali adalah dari negara Arab Saudi dan rata-ratanya dari dua kota suci umat Islam,iaitu Mekah dan Madinah.Merekalah yang telah memunuhi ruang tidur di masjid ini yang mana satu ketika dahulunya di kuasai oleh jemaah dari negara-negara asia tenggara .Sementara itu,sebelum bertolak lagi,penulis sudah memasang impian untuk berjumpa dengan Hazrat Syeikh Ad-Da’iyah Maulana Muhammad Saad Al-Kandahlawi,kerana penulis telah diperdengarkan tentang kealimannya dan kerisauannya terhadap keadaan agama pada hari ini.


Ketika penulis sampai di masjid Bangla-wali ini,ketika itu merupakan malam Sabghuzari (markaz) di sana.Penulis terus mengambil bahagian dalam program masjid ini.Penulis juga berkesempatan bersolat Isyak berimamkan Hazrat Syeikh yang juga merupakan imam tetap di masjid ini,alangkah gembiranya penulis,inilah kali pertama penulis solat berimamkan Hazrat Syeikh,seorang ulama yang disegani dan juga merupakan Faisala(pembuat keputusan) dalam usaha Dakwah dan Tabligh di seluruh dunia. Ketika bacaan hayatus Sahabah oleh Hazrat Syeikh Maulana Saad ,penulis terus bergerak menuju ke dewan solat utama masjid bagi melihat sendiri Hazrat Syeikh Maulana Saad di depan mata penulis,walaupun dihimpit dengan ratusan jemaah solat yang lain,yang rata-rata terdiri daripada orang tempatan,tetapi dengan sikap ikram dan sifat mereka yang mudah memuliakan tetamu,penulis diberi kesempatan untuk berada di hadapan Hazrat Syeikh Maulana Saad yang ketika itu baru hendak memulakan bacaan kitab Hayatus Sahabah.Hal ini merupakan pengalaman yang pertama penulis diberi kesempatan oleh Allah untuk duduk di depan Hazrat Syeikh Maulana secara “face to face”.Penulis yang pada ketika itu,duduk dalam keadaan tashayud akhir duduk berhadapan dengan Hazrat Syeikh yang duduk dalam keadaan bersila di atas pentas setinggi lutut penulis.Sebelum itu,penulis sudah mempunyai pengalaman berada dihadapan Hazrat Syeikh ketika penulis menghadiri Ijtimak Malaysia 2009 tetapi ketika itu Hazrat Syeikh berada di atas pentas dan penulis di bawah.

Sekali,Hazrat Syeikh akan memandang ke kiri dan ke kanan apabila mula mensyarahkan kitab ini.Hanya Allah yang tahu betapa,betapa gembira dan perasaan ini bercampur baur apabila Hazrat Syeikh sesekali memerhatikan dengan senyuman yang menampakkan giginya kepada penulis ketika mensyarahkan kitab ini ke dalam bahasa Urdu.Penulis sesekali cuba membalas renungan Hazrat Syeikh,masyaAllah,memang terserlah nur daripada wajah Hazrat Syeikh.Penulis cuba memerhatikan wajah Hazrat Syeikh dan didapati ada bekas kehitaman di bawah mata Hazrat Syeikh ,yang mana penulis mendapat maklumat dari orang tempatan,bahawa Hazrat Syeikh memang amat sedikit tidur kerana kerisauan dan kebimbangannya terhadap umat.Sesekali penulis memerhatikan wajah Hazrat Syeikh yang mana wajah Hazrat Syeikh dipenuhi dengan jambang yang berwarna kehitaman serta beberapa helai janggutnya kelihatan keputihan.Penulis juga melihat pakaian Hazrat Syeikh yang kemas berkurta putih..Di kiri dan kanan penulis terdiri daripada elders yang penulis kurang kenali tetapi setelah diberitahu oleh orang tempatan,rupanya penulis telah duduk ditepi Mieji Azimut,seorang “buzruk”dari Mewat sezaman Maulana Ilyaas.Beliau bergerak menggunakan kerusi roda tetapi apabila menunaikan solat,beliau akan bangun berdiri.

Penulis sekali lagi berkesempatan mengikuti bayan Suboh yang disampaikan oleh Hazrat Syeikh,masyallah,padat dan mendalam bayan yang disampaikannya sehingga menyukarkan proses penterjemaahan kerana kalau diperhatikan daripada ucapan beliau menunjukan kerisauan Hazrat Syeikh yang begitu ketara sekali terhadap umat.Penulis pernah mendengar sendiri daripada juru penterjemah bagaimana kata-kata Hazrat Syeikh yang selalu mengeluarkan kenyataan “saya tidak tahu lagi bagaimana hendak menerangkan kepada tuan-tuan”.Sekali Hazrat Syeikh pernah menerangkan berkaitan kalimah Toiyibah dan pengertian zikir selama 4 jam selepas solat Suboh dalam bayanya.Hazrat Syeikh sekali pernah mengeluh dan merengus panjang apabila orang banyak bertama tentang kesalahpahaman umat Islam berkaitan dakwah kepada non-Muslim yang mana segala pensoalan ini telah dijawab oleh Hazrat Syeikh dengan begitu details beserta dalil daripada Al-quran dan Al-Hadith.Apabila penulis merenung diri penulis,penulis terfikir,sampai bila penulis akan diberi sedikit kerisauan terhadap keadaan agama seperti Hazrat Syeikh.Segala ucapan beliau,penulis telah rakam dan catitkan di diari peribadi penulis.Ketinggian ilmu dan kewarakan Hazrat Syeikh dapat dibuktikan apabila setiap ucapan beliau akan di catit oleh elders-elders yang lain.

Satu pagi, ketika penulis berjalan-jalan di sekitar dewan utama solat di dalam masjid,penulis melihat ramai orang bertengek di tepi pintu rumah Hazrat Syeikh dan penulis diberitahu,rupa2nya itu merupakan amalan mesyuarat harian di masjid itu,dan penulis melihat sendiri,bagaimana keadaan suasana kerohanian yang penulis dapat rasakan ketika penulis menghampiri tempat tersebut.Penulis berdoa di dalam hati,semoga Allah mengambulkan impian penulis berjumpa dan bermusafaha dengan Hazrat Syeikh.

Apabila penulis pulang daripada tashkil pertama di Shaharanpur,Uttar Pradesh,salah seorang daripada ahli jemaah penulis sakit dan meninggal di atas bahu penulis dalam kereta ketika perjalanan ke hospital,dan cerita mengenainya akan penulis ceritakan di entry yang akan datang.Apabila berita kematian rakan penulis di hebahkan di Markaz Masjid Bangla-wali,maka suasana riuh rendah dan kesedihan bercampur.Ketika urusan pemandian dan pengkafanan telah di uruskan oleh orang tempatan dengan pemerhatian daripada alim-ulamak dari Malaysia yang berada di Masjid ini.Oleh kerana penulis yang menjadi saksi kematian Jemaah Malaysia ini,penulis telah di jemput oleh Hazrat Syeikh untuk menceritakan sendiri saat kesakitan yang menjadi asbab kematian ahli jemaah penulis di hadapan Hazrat Syeikh di dalam mesyuarat harian yang berlangsung di bilik Hazrat Syeikh di tepi dewan utama solat.Betapa gembira dan terharunya,penulis,akhirnya Allah mengabulkan doa penulis untuk bertemu dan seterusnya bermusafaha dengan Hazrat Syeikh dengan menjadikan asbab kematian rakan penulis sebagai asbabnya.Penulis mula mencerita rentetan saat kematian rakan penulis di hadapan Hazrat Syeikh serta dihadapan elders yang lain seperti Maulana Zubair,Maulana Ibrahim,Maulana Ahmad Lat dan ramai lagi sambil cerita/karkhuzari penulis telah diterjemah oleh seorang ustaz dari Madrasah Kubang Bujuk yang berkhidmat disini dalam tempoh 2 bulan.Semua elders ini termasuk Hazrat Syeikh memberi perhatian kepada penulis dan menambah lagi ketakutan dan terharu di hati penulis,kerana penulis yang penuh dengan dosa ini berhadapan dengan ulama-ulama yang penulis anggap seperti wali-wali Allah di zaman ini.Kenangan manis ini,penulis akan ingat sampai ke akhir hayat penulis.InsyaAllah.

Sepanjang penulis berada di India,penulis berkesempatan bermusafaha dengan Hazrat Syeikh sebanyak 7 kali dan kebanyakanya di lakukan ketika perjumpaan bersama Hazrat Syeikh selepas doa bacaan yasin selepas solat maghrib di Masjid Bangla-wali.Segala kenangan penulis bersama Hazrat Syeikh akan penulis simpan di ingatan penulis sepanjang hayat penulis dan kesempatan penulis untuk bersalam dengan anak-anak lelaki Hazrat Syeikh yang terdiri Muhammad Yusof,Muhamad Ilyaas juga merupakan kenangan yang begitu sukar untuk penulis kikis dalam ingatan ini kerana mungkin suatu hari nanti anak-anak Hazrat Syeikh akan mengikuti jejak langkah bapa mereka menjadi ulama besar dalam dunia Islam.Penulis mendapati banyak orang-orang Arab yang mana apabila bertemu dengan anak-anak Hazrat Syeikh,mereka akan memeluk dan mencium dahi anak-anak Hazrat Syeikh kerana ingin mengambil keberkahan kealiman daripada bapa mereka.

Perlu di ingat segala pujian penulis terhadap Hazrat Syeikh bukanlah mengambarkan penulis seorang yang fanatic terhadapnya,tetapi lebih merupakan pujian peribadi penulis yang ingin belajar untuk memuliakan ulama-ulama yang diketahui kebenarannya.Penulis menyifatkan kunjungan penulis ke Masjid ini dan bertemu dengan Hazrat Syeikh sedikit sebanyak telah mengubah persepsi penulis terhadap usaha dakwah yang berakah ini.

Penulis juga akan menerbitkan lagi cebisan kenangan penulis di benua Hindustan untuk tatapan pembaca sekalian.Jumpa lagi di aritkel yang akan datang.Penulis juga sedia menerima cadangan dan kritikan daripada pembaca.

98 comments:

  1. Assalamu 'alaikum,

    Baarakallahu laka.. semoga kerohanian Hadrat Maulana akan menajdi pembakar keimanan untuk terus menjalan usaha agama... sungguh satu nikmat yang amat dicemburui... saya juga ingins ekali mendengar karkuzari syahidnya salahs eorang jemaah tuan... sungguh satu nikmat yang amat dicemburui... O Allah.. kuadukan segalanya kepadaMu..

    ReplyDelete
  2. salam syech Pendang,

    selamat kembali ke maqomi..

    ReplyDelete
  3. err.. tuan dah kahwin ker? (status fb).

    ReplyDelete
  4. Masya Allah...
    Yang syahid tu Azhar dari Sri Petaling ka?

    ReplyDelete
  5. MasyaAllah tuan.
    Saya hampir setiap hari menziarahi blog tuan.

    ReplyDelete
  6. trima kaseh semua,

    ustaz Gunawan Aziz: inysallah akn di terbit tak lma lagi...

    karkuzaridakwahiman: belum lagi,tp untuk mengelak gangguan...kui3...

    ibnsoleh : bukan tp ahli jemaah sy dr tgganu...haji azhar tu meninggalk time puase..

    Pak cik huzazi : trma kaseh Tuan ...hari tu ade student UMT x dtg ziarah family pakcik..

    ReplyDelete
  7. Doakan untk say semoga Allah pilih saya lagi datang ke Nizamuddin

    ReplyDelete
  8. Aslmkm..

    Subhanallah.. Sebuah perkongsian yang sangat menarik.. Banyak nasihat Hadrat Syaikh yang mampu membasahkan hati-hati yang gersang, seperti air hujan yang menyirami tanah yang kontang.

    Tak sabar nak dengar kalkuzari kesyahidan teman saudara tu dalam entri berikutnya.. Sesungguhnya kisah ini telah membuatkan pembaca (terutama saya) berasa sangat cemburu.

    Mohon tuan kongsikan juga butiran-butiran nasihat yang tuan dengar dari beliau dan masyaikh yang lain sepanjang menjalan usaha dakwah Ilallah di India.
    Jazakumullah..

    ReplyDelete
  9. semoga allah memberi kekuatan iman n taqwa pada anta, sesiapa sahaja yg pergi Nizamudin pasti Allah akan buka padanya sesuatu yg akan membuat imannya bertambah dan keyakinan kepada usaha nabi saw bertambah, semuga allah terima kita semua untuk menjalankan usaha mulia ini

    ReplyDelete
  10. doa, saya bersama jemaah dari Alor Star akan keluar 40 hari 19 nov ini ke Sri Lanka flight 21nov

    ReplyDelete
  11. Subhanallah..tahniah tuan dan selamat kembali ke medan usha yang sebenar..ana dulupun tasykil kat uttar pradesh gak..kat tandabadli..sempat gak gi madrasah Maulana Zakaria di saharanpur...dah ada lesen 4b ipb ni bermakna anta sedia untuk seluruh alam...

    ReplyDelete
  12. salam...siapakah ahli jemaah yg syahid tu?

    ReplyDelete
  13. Asslamualaikum,....
    salam kenal saya karkun dari indonesia.....
    Masha Allah itu pengalaman agama yang hebat......^_^
    doakan saya semoga saya nanti bisa ke India.....nak belajar dakwah juga.....
    mohon doanya.....!

    ReplyDelete
  14. ismadiyusuf: insyaallah,sama2 doa..

    Ishak Zaini : inysaallah,sy terbitkan nanti...

    cikgu musa : benar cikgu,cikgu bayan suboh malam markaz jitra nanti..

    ابن زين الرمباوي :sy tashkil di sharanpur dan mewat...

    Anonymous: nanti sy ceritakan ....hu#

    frendika pratama:slm perkenal dari sy..

    ReplyDelete
  15. masyallah tuan, smoga Allah terima kita smpi kiamat...doakan saya

    ReplyDelete
  16. masya-Allah...
    doakan saya ke Nizamudin juga

    ReplyDelete
  17. doa utk saya tuan.

    sedia dr skrg bila2 masa utk ke IPB.

    mohon di doakan semua utk saya.

    ReplyDelete
  18. karkuzari seorang sahabt baru balik 2 minggu lepas,
    Poli KB
    katanya maulana Saad uzur..

    ReplyDelete
  19. Assalamu 'alaikum,

    Sebenarnya disebalik kemudaan jasad Hadrat Maulana Saad db, tertanggung beban fikir yang amat besar. Sejak dilantik menjadi faisalat, Hazrat selalu sakit. Bayangkan, Hazrat perlu putuskan ehwal kerja dakwah utk seluruh dunia.

    Pernah semasa hadir ke Kanada, Hazrat telah dimasukkan ke hospital di sana. Tapi, jadi rezeki org Kanada lah dapat khidmat Hazrat.

    Saya yang byk dosa ni pernah dapat bersama one-to-one dgn Hazrat dalam bilik Hazrat di Masjid Bangla Walee tu. Subhanallah... Pengalaman ini terlalu bermakna utk org yg byk dosa mcm sy ni...

    Walaupun faisalat kini ditanggung oleh dua orang, yakni bersama dengan Hazrat Maulana Zubair db, beban kerohanian yang dipikul ini terlalu besar...

    Sudikanlah pembaca semua mendoakan keafiatan dan kesejahteraan kpd kedua-dua Hazrat dan semua masyaikh usaha dakwah ini... mereka telha wakafkan seluruh hidup utk usaha agama ini... tanpa gaji, tanpa elaun, tanpa dapat apa-apa... malah mereka tlh korbankan dan belanjakan segala yg mereka ada utk agama...

    Bila saya dpt jumpa Hazrat Maulana Zubair dalam bilik Hazrat di Masjid BanglaWalee... sy rasa, bilik asrama masa saya di U dulu lg selesa.. masih tbayang Hazrat duduk di atas katil single sambil membaca dan meneliti bermacam2 surat drpd seluruh dunia.. Itupun dgn lemah lembut, Hazrat masih sudi lapangkan masa melayan insan berdosa mcm sy ni... Allah! Allah!

    Inilah orang-orangnya yang Allah pilih utk meneraju usaha dakwah di seluruh dunia... bilik mereka hanya bertabir kain lusuh...

    Pembaca sekalian, apa lagi yang boleh kita lakukan kpd mereka ini... adakah utk selitkan doa buat mereka ini suatu perkara yg sukar utk kita... sdgkan tangisan mrk untuk kita adalah makanan harian mrk... Kita? Di mana kita?

    Yakinlah... jika kita doakan mereka, bukanlah ihsan kita kpd mereka, malah sebenarnya adalah ihsan Allah, utk kita turut mendpt tempias saham fikir dan usaha mereka dlm usaha dakwah ini...

    Maaf... komen sy ini mungkin agak panjang... tapi yg ada dihati saya ini jauh lebih panjang...

    Ya Allah... aku kelu ya Allah...

    ReplyDelete
  20. masya Allah tuan..terharu dgr catatan pengalaman tuan..saya yang dah ada kat india dah setahun ni pon Allah x pilih lg nak ke nizamuddin...doakan sy dan seluruh umat tuan...

    ReplyDelete
  21. Salamatan wa Tahiyyatan.....Khaifahaluka ya akki. MasyaAllah tuan mulia...ke IPB 4 bulan ya...Syukran ya Allah, Allah s.w.t. pilih tuan dgn susah payah tuan, harta tuan dan masa tuan utk zuhud dijalan Allah.

    Ana terpegun membaca Kakuzari anta, InsyaAllah boleh anta postkan beberapa banyak N3 yang menarik selepas ini. Kakuzari ana Jemaah Org Asli 1 Ramadan ada di blog ana. Orang buat usha, memang banyak ujian dan dugaanya. Semoga dengan dugaan dan cobaan ini makin meninkat jasbah iman kita utk dahwah. InsyaAllah.

    Untuk tuan, ana syorkan tuan iklan kan...untuk setiap pembaca mendoakan org-org alim ulamak seperti apa yang Ustaz Haji Gunawan syorkan. InsyaAllah asbab hidayah tuan punya blog, hidayah Allah tersebar seluruh alam. InsyaAllah.

    Semoga Allah kekalkan kita didalam usaha Nabi saw. amin.
    JazakaAllah


    * Ramai respon dari karkun-karkun bloger ya....MasyaAllah..

    ReplyDelete
  22. mase sy dtg,hazrat balik balik dari kendali ijtimak dari selatan india,mase sy balik dari tashkil,hazrat baru balik dari kendali ijtimak di mewat..sy hendak menangis membaca lapaoran ustaz gunawan...rindukan hazrat dan semua marsyaikh2 dlm usaha dakwah...

    ReplyDelete
  23. Halqah underground kita kena sambung lagi nampaknya...

    ReplyDelete
  24. bro munir...nampaknye gitu la...minggu dtg kulim...

    ReplyDelete
  25. ramai daie2 dari malaysia syahid thn ni..xsempat jumpa tuan di nizamuddin hari tu..jumpa membe tuan je di sana..katanya tuan2 da berpecah..isyaAllah blk nnt ana karghuzari lg

    p/s: 'Allah kabul koren' tu bangla bhai

    ReplyDelete
  26. MasyaAllah.. seronok dgr karkuzari orang keluar jemaah... moga Allah terus pilih tuan untuk buat usaha yang mulia ni..

    ReplyDelete
  27. teringat ana masa jumpa maulana...
    ana siap bawa buah-buah dari Malaysia untuk bagi hadiah kat maulana saad...

    bagi sendiri kat tangan beliau...
    dia ucap... jazakallah...
    waduh....

    seronok tengok wajah ulama....dapat pahala lagi..

    ReplyDelete
  28. Peluncur Islam : sebenarnya,banyak lagi kenangan saya bersama maulana saad dan maulana lain,contohnya,ketika bermusafaha dgn maulana ibrahim dewwala,gujerat,MasyaAllah,lembutnya tangan beliau,

    saya di pahamkan ketika maulana saad sedih ketika kematian hazrat ji Maulana Inamul hassan rah, bermimpi,didatangi rasulallah saw,dlm mimpi tersebut,kata rasulallah,bahawa maulana saad jgn sedih,bahawa maulana ibrahim masih ada.

    ReplyDelete
  29. Assalam..selak2 blog anta terjumpa n3 ni. patut la tak pernah baca n3 ni rupanya time ni akk x de kt msia. terharu baca tntng sheikh. dapat akk bayangkan bagaimana para sahabat amat memuliakan Rasulullah saw hinggakan tiada pengikut yg begitu taat & setia pada ketuanya melainkan pengikut Muhammad!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ludah dan air wudhuk yg terkena jasad bagin saw pun dikutip oleh para sahabat r.hum

      Delete
  30. Alhamdulillah,

    Setelah membaca karkuzari tuan, teringat semasa ana ke Nizammudin (charmahena ) pada tahun 1990, tetapi keadaan masjid Banglawali masa itu jauh berbeza dengan sekarang rasanya, ketika itu ada taman di mana Maulana Inamul Hassan Rahmatullah alaihi berzikir selepas asar, Alhamdulillah ana berpeluang makan satu saprah dengan Hadratjie dan Maulana-maulana antaranya Maulana Umar Palampuri Rahmatullah alaihim.

    Masalahnya walaupun ana pernah makan satu saprah dan bersalam dan berzikir dengan Hidratjie dan berbaiat secara tali dengan Hidrajie, tetapi kenapa sakarang saya tidak lagi bersama-sama tuan-tuan

    Persoalan, ana pernah mendengar kata elders, bahawa Maulana Umar R.A pernah berkata "suatu hari nanti usaha ini akan berpindah kepada orang-orang Arab, tetapi jangan lupa kepada orang-orang India"

    Maksudnya ana tak faham.........

    Pada pandangan ana, alhamdulillah, Allah SWT telah memberi ilham kepada ulama-ulama IPB menghidupkan kembali usaha dakwah yang mirip-mirip usaha Rasulullah SAW

    tetapi tempoh itu sudah berlalu lebih 100 tahun, mungkinkah ada mujaddid lain pula sekarang ini ?

    Atau adakah boleh juga cara-cara lain untuk littaqarrub ila Allah AWT pada masa ini........selain daripada IPB 4B, 40H, 3Hari, Malam Markaz,

    Baginda Rasulullah SAW dan para Sahabat R.Ahum berdakwah siang dan malam, 24 jam, Baginda berperang, jihad, menyampaikan Ilmu,,,,,,,

    Hidayah juga boleh datang dengan sebab majlis ilmu, majlis zikir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baginda Rasulullah SAW berdakwah kepada semua manusia,

      Firman Allah SWT : Kuntum Khaira Ummatin Ukhrijat linnas....

      Kita biasa mendengar , cara Baginda Rasulullah SAW berdakwah: Ya Aiyuhannas Quluu Laa ilaaha illallah Tufluhuun

      jadi kanapa ada orang-orang Nizamuddin tidak gemar sekiranya ada karkun-karkun nak berdakwah secara ijtimai kepada non-muslim

      Sampai bila kita nak tunggu untuk menyampaikan Kalimah kepada non-muslim, walaupun hidayah ditangan Allah, tetapi tanggung jawab kita selaku ummat akhir zaman untuk menyampaikan Kalimah ?

      Delete
    2. Haji Z:terima kasih kerana membaca cerita saya..tentang Persoalan anta,"suatu hari nanti usaha ini akan berpindah kepada orang-orang Arab, tetapi jangan lupa kepada orang-orang India"

      yang di maksudkan di sini,bahawa usaha dakwah yang mulia ini telah mengalami proses perubahan segi keterlibatan org2 arabnya..barangkali Maulana Umar rah menukilkan begitu kerana beliau begitu yakin bahawa usaha ini akan di kembalikan semula kpd org arab,kerna asal generasi yg melakukan gerakan dakwah/bertabligh agama di seluruh dunia ini adalah golongan arab(para sahabat r.hum)..maka peranan yang di mainkan oleh golongan arab amat memberangsangkan kembali..kesungguhan mereka dan semangat mereka ketika memberikan dakwah amat berbeza dgn golongan ajam(non-arab).

      persoalan tntang mujaddid itu (wahu'alam) masing2 golongan mengakui bahawa syiekh2 mereka adalah mujaddid..dan perkara itu bukan perkara pokok dlm usaha dakwah,kerana perkara pokok dlm dakwah ialah bagaimana si pelaku dakwah boleh mengambil faedah drp dakwahnya dan kehidupannya berubah.

      adakah boleh juga cara-cara lain untuk littaqarrub ila Allah AWT pada masa ini........selain daripada IPB 4B, 40H, 3Hari, Malam Markaz,menjawab persoalan ini,tuan yang sy kasihi,ini merupakan ijtihad drp masyaikh2 di dlm usaha dakwah..mereka2 yang ingin berpegang kpd ijtihad ini,sila la berpegang,dan mereka yang x ingin berpegang,sila la berlapang dada,(sejarah telah memuktikan bahawa) si pelaku tabligh (betul2 ikut tertib)akan mencapai ketinggian dlm rohaniat mereka,segi takluk dia dgn Allah swt..

      Baginda Rasulullah SAW dan para Sahabat R.Ahum berdakwah siang dan malam, 24 jam, Baginda berperang, jihad, menyampaikan Ilmu,,,,,,,

      Hidayah juga boleh datang dengan sebab majlis ilmu, majlis zikir

      menjawab persoalan ini,persoalan tntg jihad,ana rasa persoalan ini telah di jwab oleh almarhum Syiekh Yusof kandhalawi rah sendiri..saudra boleh rujuk mana2 kitab beliau,kalo lah di dlm usaha ini menolak tntg konsep jihad dan menyampaikan ilmu,nescaya syiekh yusof rah akan memadamkan perkataan jihad dan targhib kpd majlis ilmu dan penuntut di dalam kitab2nya..sperti (Haytatus as-sahabah) and others.Berkaitan majlis ilmu,ana rasa terpernah keluar dr mana2 kalam masyaikh usaha dakwah tentng barang siapa yg duduk dlm majlis ilmu tidak mendatangkan penambahan iman...ini salah...adapaun segelintir individi yg salah memahami konsep ini,namun tidak mewakili usaha itu sndiri.

      "jadi kanapa ada orang-orang Nizamuddin tidak gemar sekiranya ada karkun-karkun nak berdakwah secara ijtimai kepada non-muslim"..terima kasih kerana berhujah berdsarkan nash2 dr al-quran,cuma yang salahnya adalah tidak berhujjah menggunakan syrah dr ulama salafus solleh..rasa ana tdak pernah keluar mana2 kalam dr masyaikh2 Usha dkwah tntn larangan melaksanakan dakwah kpd muslim..(mereka cuma berpendapat) tggu sekejap,(selalu org keliru dgn perkataan "tunggu sekejap"..yg di nukilkan oleh masyaikh2 usaha dkwah..tuan yg budiman,adakah tuan belajar dan mendalami sirah nabawiyah dan para sahabat r.hum dlm kehidupan seharian mereka..bagaimana mereka mengutamakan saudra semuslim mereka segi apa saja keadaan..utk maklumat lanjut saya cdgkan saudara mendalami ilmu fiqh aulawiyat dan fiqh Jihad..utk faham tntg konspe maqasid syariah.

      satu tindakan yang salah apabila memahami sesuatu nash itu berdsarkan teks dan konteksnya xpa melihat dan merujuk kpd syarahan drp para ulama salafus-sholeh..wahhu'aalam,

      Delete
    3. Haji Z
      jadi kanapa ada orang-orang Nizamuddin tidak gemar sekiranya ada karkun-karkun nak berdakwah secara ijtimai kepada non-muslim
      Sampai bila kita nak tunggu untuk menyampaikan Kalimah kepada non-muslim, walaupun hidayah ditangan Allah, tetapi tanggung jawab kita selaku ummat akhir zaman untuk menyampaikan Kalimah ?

      Jawab :
      Para Nabi adalah manusia yang langsung dipilih oleh Alloh untuk mengajarkan agama. Mereka sangat dekat Alloh dan apa yang mereka minta pasti Alloh berikan. Jalan merekapun di bimbing langsung oleh Alloh.
      Tetapi adalam dakwah mereka selalulah dengan strategy yang sangat2 cermat.
      Nabi SAW jarang dakwah terbuka ketika di Makkah dan menyuruh orang2 yang baru masuk Islam untuk berhati hati akan keIslaman mereka. Bila kita baca kisah2 Sahabat maka kita akan temui kisah adu strategy antara jalan Islam dan kaum kafirnya.
      Mengapa Nabi SAW tidak dakwah secara terbuka 13 tahun padahal
      Baginda Rasulullah SAW ajarkan : Ya Aiyuhannas Quluu Laa ilaaha illallah Tufluhuun.
      Apakah beliau ajaran beliau sendiri?
      Kenapa beliau harus sembunyi sembunyi di rumah Arqom?
      Bahkan dalam surat Mudatsir ayat 1-2 jelas jelas Nabi di perintah dakwah?

      Saya fikir ini semua adalah strategi dakwah demi kemanfaatan ummat yang lebih besar. Dan hasilnya adalah kaum yang memusuhi beliau justru menjadi pengikut dan penerus dakwah beliau.

      Inilah menurut analisa saya apa yang dilakukan para Masyaikh JT mengenai dakwah pada orang2 non muslim.
      Ketika kami turun di airport Delhi tahun 1996 maka karena gairah kami, kami langsung dakwah kepada turis Amerika dan mereka cash masuk Islam kemudian kami langsung bawa ke markas Nizamudin.
      Mualaf tersebut kami serahkan kepada khidmat markas untuk di ajari Islam sementara kami jamaah Indonesia di mendapat route ke tempat lain.
      Kami mendapat nasihat masyaihk setelah itu agar hal itu tidak dilakukan lagi karena bisa membuat orang Hindu iri dan pemerintah India marah karena ada Islamisasi di India. Akibatnya adalah ulama2, masjid, madrasah atau umat Islam akan di hancurkan. Demikian acara Ijtima di di India tidak di buat karena banyak akibat buruknya. Ini semua adalah contoh strategy dakwah.
      Jika Nabi SAW saja buat strategy, apakah salah jika para masyaihk buat strategy?
      Walaupun belum di perintahkan dakwah ke orang kafir namun tuan bisa saksikan berpa banyak orang2 kafir yang sudah masuk Islam asbab dakwah ini dan berapa madrasah di dirikan dinegeri kafir.
      Di Saudi sendiri yang negeri Islam dan Nabi pernah dakwah di didalamnya, dakwah JT dilakukan tidak terbuka karena kerajaan Saudi melarang dakwah terbuka JT. Why?
      Bagaimana dakwah akan langsung akan ke terbuka kepada orang2 kafir sementara dari kalangan ulama non JT masih banyak yang menentang bahkan mengkafirkan JT

      Intinya semua hal tsb adalah strategi semata karena melihat kondisi ummat yang hancur, iman lemah, amal ditinggalkan dan ulama berpecah belah.
      Sampai bila para masyaihk JT buat strategy demikian?, walloha'lam.

      Jadi sebaiknya tuan kemabali melihat perkembangan JT yang sangat maju di berbagai penjuru dunia sebagai bahan tambahan pengalaman.

      Delete
  31. Tuan,

    Terima kasih di atas penjelasan tuan,

    Tujuan utama dakwah ialah mewujudkan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat yang diridai oleh Allah. Nabi Muhammad SAW mencontohkan dakwah kepada umatnya dengan berbagai cara.

    Apa yang mahu difokuskan disini ialah kita sering lupa bahawa Tanah Melayu sudah mempunyai model-model dakwah yang perlu kita ikuti. Hal ini terjadi kerana kita kadang-kadang terlalu terpengaruh dengan idea dan pendekatan "Ijtihad" tokoh-tokoh Islam dari luar sehingga terlupa kepada ulama-ulama dan tokoh pendakwah yang telah berjaya membina Tamadun Islam di Tanah Melayu ini.

    Cuba kita lihat kejayaan para ulama dahulu dalam menyebarkan dakwah Islam. Contohnya Syarif Muhammad al-Baghdadi yang memulakan dakwah di Kuala Berang, Terengganu 700 tahun yang lampau, Mereka telah berjaya mengembangkan Islam dengan meluas hasil kebijaksanaan dakwah mereka. Islam tidak sukar diterima sehingga dapat menukar budaya dan cara hidup Hindu/Buddha kepada cara hidup Islam secara beransur-ansur.

    Alhamdulillah, Allah SWT telah menurunkan hidayat kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya,

    Hadith Sahih: man yuridillahu bihi khairan yufakkihhu fiddin, wa innama ana qaasimun wallahu yu'tdhi......(au kama qallan nabiu SAW)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Haji Z:terima kasih atas respon atas komentar di atas,pada pandangan saya yg dhoif ini,tiada salahnya,jika mengambil sesuatu yg baik dr luar,asalkan perkara itu tidak bercanggah dgn syarak,saya juga sangat menghormati kalangan ulama2 silam nusantara seperti yg anta )sebutkan.Jasa dan sumbangan mereka begitu besar kpd kita semua.

      saya menyeru kpd semua org Islam,marilah kita berlapang dada dalam hal kebaikan,kita tolong menolong antara satu sama lain.

      Delete
    3. Tentu kita bersyukur akan karunia di hantarkannya para Dai dari Arab yang mengislamkan negeri kita. Sangat bersyukur
      Tetapi adakah kita mempunyai satu rujukan pasti bagaimana strategy dan metoda dakwah mereka saat itu sehingga bisa merubah Hindu/Budha kepada Islam?

      Jika dai dahulu bisa mengislamkan satu negara, apa yang kita hasilkan hari ini?
      Sepertinya kita aman terjaga tetapi bila kita hitung ternyata sudah banyak orang Islam yang murtad kan?
      Belum lagi bila kita berlomba dengan ahli maksiat maka kita jauh tertinggal.
      WhY?

      "Sunan Kalijaga didalam kitab Jawa berpesan :
      Jika Pasar hilang Ramainya (tidak ada tawar menawar)
      Jika Perempuan hilang malunya,
      Jika Sungai hilang kedung-nya (sungai yang dalam tempat ikan)
      Segeralah tapa lelana (bertapa dengan berjalan)
      Jajah desa milang kori (menjelajah desa dan rumah2)
      Lamanya 4 bulan,
      Jangan pulang sebelum bertemu sang hyang widhi ( Iman yang benar pada Alloh)"

      Ini adalah sebuah strategy dan metode dakwah dai dai yang mengislamkan Nusantara yaitu dengan bergerak kurban harta dan diri.
      Syaihk Syarif Muhammad al-Baghdadi pun kurban harta dan diri meninggalkan negeri Baghdad yang Indah, keluarga dan hartanya bergerak ke nusantara ini.

      Strategi jamaah gerak inilah yang hari ini di buat kembali oleh JT
      Apa yang ada sekarang bukan masalah, yang tak betul kita cari jalan keluarnya. Yang terpenting adalah bahwa ummat harus punya rasa tanggung jawab dakwah kepada jiran dan negeri2 lainya sebagaimana yang di miliki dai dai yang mengislamkan nusantar dahulu.
      Bila orang Islam mau bergerak, Subhanalloh Islam pasti tersebar. Insya Alloh
      Bila sebaliknya maka.......tuan lebih faham
      Wallohu a'lam

      Santri 3hari


      Delete
  32. Haji Z
    Apa yang mahu difokuskan disini ialah kita sering lupa bahawa Tanah Melayu sudah mempunyai model-model dakwah yang perlu kita ikuti. Hal ini terjadi kerana kita kadang-kadang terlalu terpengaruh dengan idea dan pendekatan "Ijtihad" tokoh-tokoh Islam dari luar sehingga terlupa kepada ulama-ulama dan tokoh pendakwah yang telah berjaya membina Tamadun Islam di Tanah Melayu ini.

    Apa tujuan kita berijtihad? Mencari jalan terbaik utk mendekatkan diri kepada Allah SWT serta mencari keredhoanNya. Mudah je. Soal kepada siapa, dari mana itu soal kedua dan perkara yg sangat remeh utk dipersoalkan. Yg penting jalan itu menuju kepada Allah SWT dan menepati Sunnah KekasihNya Muhammad SAW itu yg paling penting. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. benar seperti yang diperkatakan oleh saudara,kenapa kita harus mempertikaikan,dakwah ini drp siapa..sebenarnya,kalo kita belajar Fiqh dakwah,kita akan faham bahawa dakwah ini ada satu tujuan iaitu (ini amanah dan tanggungjawab dr Allah)..

      Jika kita buat dakwah,namun diri tidak berubah,ini bukan salah dakwah,tetapi mungkin salah individu itu sendiri.(saya ingin memetik kata2 Syiekh Ilyas rah,beliau berkata jika diri kita mendapat perubahan/manfaat dr dakwah,ini merupakan hadiah dr Allah,tetapi wlupun diri tidak berubah,namun tanggungjawab dakwah kene diterus kerana ini merupakan amanah dan tanggungjawab..

      tetapi jarang sekali si pelaku dakwah tidak mendapat maanfaat dr usaha dakwahnya..(kerna di dlm quran,Allah swt sendiri (tahqid) memberi penekanan) bahawa si pelaku dakwah akan ada habuan hidayah.

      Delete
  33. Ana semakin confused, mohon penjelasan daripada petikan di bawah:

    Antara contoh perkataan-perkataan karkun yang Ana masih tak faham walaupun sudah charmahena (IP tetapi tidak B )pada 1990, dan makan satu saprah dengan Hadratjie dan lain-lain Maulana di Nizammuddin adalah:

    a. “Semua perkara itu telah Allah tetapkan, tetapi Iman masih belum Allah tetapkan, ianya bergantung sejauh mana kita berkorban di jalan Allah (Keluar Cara Tabligh).”

    b. “Allah Taala sangat mengasihi AGAMA-Nya lebih daripada NABI-NABI-Nya, ALLAH Taala sanggup lihat Nabi-Nya disusah payahkan. Tetapi tuan-tuan, Allah Taala tak sanggup biarkan agamanya runtuh walau sedikit pun.”

    c. “Tuan-tuan, Iman itu hanya dapat ditingkatkan dengan perantaraan dakwah sahaja. Jadi InsyaAllah, sapa nak keluar 4 Bulan, 40 Hari, 3 Hari.. ”

    d. “Dalam Al-Quran ada perkataan Izin Allah, Tuan-tuan, kita ini melakukan sesuatu itu semua dengan Izin Allah. Tanpa Izin Allah, kita semua tak boleh bergerak. Daun-daun di hutan, sehinggakan pasir-pasir dilautan semua bergerak dengan Izin Allah.”

    e. “Maksud atsar lebih kurang; Abu Bakar ra tanya Nabi saw selepas masuk Islam; “Apa kerja aku?” Nabi saw bersabda; “Kerja tuan sama lah dengan kerja saya.” Abu Bakar ra faham bahawa kerja Nabi saw ada lah dakwah. Abu Bakar terus buat dakwah dan dapat mengislamkan 6 orang pada masa hari itu juga. Apa yang Abu Bakar ra belajar masa itu? Iman.. yakin bahawasanya ALLAH taala sahaja rob sekelian alam. Abu Bakar terus buat dakwah, tanpa belajar ilmu dahulu

    f. "Allah maha kuasa makhluk tiada kuasa" lagi? Maksud kalimah toibah.”

    Mohon tuan nyatakan Ayat Al-Quran , Hadis yang menjelaskan perkara-perkara ini secara tepat, daripada Kitab apa, karangan siapa, selain hayatus Sahabah

    Sekiranya kata-kata di atas tidak berdasarkan mana-mana sumber, Nash Al-Quran, Al-Hadith atau Kitab, maka ia merupakan sesuatu yang diragukan terutamanya bagi mereka yang dah 4B di IPB, dan hampir 30 tahun belajar Tabligh

    ReplyDelete
    Replies
    1. I guest we are not considered as Ahlul Sunnah Wal Jamaah Asyairah, betul tak Haji Z? Come on la, there is a lot of people who cannot even mengucap kalimah syahadah, solat pun tak pernah seumur hidup and yet arguing something that will not benefit the ummah. Or maybe you can refer to Syeikh Nurrudin or I guess nik aziz said mamat kampung biasa tu also rosak aqidah. Isn't it? Sorry for being sacarstic.

      Delete
    2. Haji Z yg saya muliakan: dan makan satu saprah dengan Hadratjie dan lain-lain Maulana di Nizammuddin ,saudara telah membawa persoalan ini,ketahuilah wahai saudara bahawa hal ini juga termasuk di dlam adab seorang memuliakn gurunya,kita dituntut utk memuliakan guru,bahkan melazimi halqah para ulama merupakan perkara yg sangt di tuntut oleh agama,banyak fadhilat bila bersama para ulama,melihat wajah merka,duduk menunggu mereka,.

      a. “Semua perkara itu telah Allah tetapkan, tetapi Iman masih belum Allah tetapkan, ianya bergantung sejauh mana kita berkorban di jalan Allah (Keluar Cara Tabligh).” Saya tidak nmpak di mana salahnya ayat ni,barangkali saudara gagal memahami istilah keluar bertabligh.Para ulama mengatakan iman ini mesti di usahakan,adapun segelintir ulama berpendapat bahawa iman akan meningkat dgn belajar ilmu iman,maka pendapat yg rajih ialah iman itu perlu kepada usaha,bila kita belajar iman,maka ilmu tntg iman dpt,tp iman belum masuk lagi,kerana iman itu perlu diusahakan(al-iman bil juhddi)..utk menghasilkan iman,perlu rujuk kpd para sahabat r.hum kerana mereka memiliki iman yg paling sempurna. Imam bokhari ada menulis dlm kitabnya khusus dlm bab menguatkan iman.(majlis2 iman yg didirikan oleh para sahabat r.hum) dan para sahabat mereka belajar iman dlm suasana medan yg mujahadah,maka ijtihad dr masyaikh2 JT bila keluar bertabligh(ada sedikit unsur mujahadah) dan berlandaskan usul dan tertib yang betul,inshallah,akan mendatangkan kesan kpd iman).

      b. b. “Allah Taala sangat mengasihi AGAMA-Nya lebih daripada NABI-NABI-Nya, ALLAH Taala sanggup lihat Nabi-Nya disusah payahkan. Tetapi tuan-tuan, Allah Taala tak sanggup biarkan agamanya runtuh walau sedikit pun.”Rasa saya tidak ada salahnya ayat ini,Cuma barangkali saudara mungkin keliru sedikit,cuba kita rujuk dlm kitab2 sirah,bagaimana keperihatan hidup Nabi saw dlm memperjuangkan agama2nya,bagaimana Nabi saw ke di baling baju di taif,dan bagaimana Nabi saw patah gigi di medan Uhud dan bagaimana kepanasan yg amat terik di medan Tabuk dan peperangan dlm bulan Ramadhan iatu Badr al-Kubra.Bukankah ini semua mengambarkan bentuk2 pengurbanan Nabi saw dlm agama ini.

      Delete
    3. c. c. “Tuan-tuan, Iman itu hanya dapat ditingkatkan dengan perantaraan dakwah sahaja. Jadi InsyaAllah, sapa nak keluar 4 Bulan, 40 Hari, 3 Hari.. ”Rasa saya istilah “dakwah”itu kalo memahami segi zahirinya pun sudah kita faham akan maksudnya,(dakwah
      d. Dakwah sebenar kata masyaikh2 JT ialah bawa org diluar masjid kedlm masjid,bkn kita dakwah org berjam jam dirumah,dikedai,dipejabat ttp minta masa mereka dtg kemasjid.Ini amalan sahabat dimana Umar r.a,Muaz bin Jabal,Abu hurairah dan Abdullah bin Rawaha pegang saudaranya yg lain bawa ke masjid duduk dlm halaqah dakwah iman yakin,halaqah taklem.Jikalau kita buat seperti ini pasti dakwah kita akn berkesan,krn sahabat umpama pelita hidayat.jika kita buat amalan dakwah menyamai sahabat pasti akn memberi kesan.Kata masyaikh2 JT secara umumnya kita buat usaha agama pergi dari rumah ke rumah kita ckp tentang iman dan kebesaran Allah dirumah mereka itu bkn cara yg sebenarnya,itu bkn cara utk kita dpt ubah yakin krn dirumah tiada suasana utk kita membina iman.Untuk meningkatkan iman adlh dimasjid.Masyaikh2 JT menekankan kalau kita mendapat perubahan peningkatan iman utk tarbiah,tazkiah dan meningkatkan hubungan kita dgn Allah kita perlu bawa org kemasjid.Kita kena usaha bagaimana cara ini dpt dihidupkan diseluruh dunia.Hari ini kata Masyaikh2 JT,bahawasanya,kita minta org dtg ke masjid ikut masa kita,sampai bila pun kita buat seperti ini masjid kita tdk dpt diimarah 24 jam.caranya kita memakmurkan masjid mengikut kelapangan masa mereka.Hari ini kerosakan berlaku diseluruh dunia krn manusia tdk menggunakan masa lapangnya ditempat yg betul.Oleh itu kata Maulana Ilyas usaha aku bagaimana manusia dpt menggunakan masa lapangnya dimasjid.Jesturu itu penggunaan istilah 4 bulan,40 hari dan 3 hari ialah sebagai satu medan latihan utk melakukan amalan ini di masjid2 kita.rasa saya,saudra boleh memahami uraian saya di sini.
      e. d. “Dalam Al-Quran ada perkataan Izin Allah, Tuan-tuan, kita ini melakukan sesuatu itu semua dengan Izin Allah. Tanpa Izin Allah, kita semua tak boleh bergerak. Daun-daun di hutan, sehinggakan pasir-pasir dilautan semua bergerak dengan Izin Allah.” Bagaimana dgn hadith(riwayat yg soheh) Nabi saw La Taharaqqu zaratan illa bi iznillah Ertinya: Tidak bergerak walau sezarah sekalipun melainkan dengan keizinan Allah Taala.rasanya saudara dpt memahami zahiri hadith ini kot.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. analogi yg mudah kalau kita menggunakan akal yg betul ialah islam dari lahir tapi masih lagi tidak solat, mencuri, membunuh dan etc. Adakah itu salah islam atau penganutnya yg bersalah. Dlm perkara solat pun kita umat berbeza pelaksanaan tapi apa tujuan solat. Actually you were not confused but just make yourself confusing. Berlapang dada la, jgn sempitkan pemikiran. makan satu sapra dgn hadratjie pun bukan satu jaminan utk mendapat kefahaman. Analogi yg lebih mudah ialah Nabi Muhammad sendiri pun tak boleh beri hidayat kepada org yg disayangi iaitu Abu Talib. So why so fussy......

      Delete
    6. tn fuad & ibn nafis

      mohon tafsirkan nas ini boleh?

      1- “Allah menyesatkan terhadap orang yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki”. (QS. an-Nahl: 93).

      2- Dalam riwayat at Tirmidzi dari hadis Malik bin Anas, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Sesungguhnya hati itu berada di dua jari dari jari-jari Ar Rahman, Dia membolak-balikkan sekehendak-Nya.” Dalam riwayat Ahmad, “jika Dia berkehendak (untuk menjadikannya sesat) maka akan disesatkan-Nya dan jika berkehendak ditetapkan iman maka akan tetap diteguhkan di atas petunjuk.”

      “Sesiapa yang diberi hidayah oleh Allah maka tidak seorangpun yang boleh menyesatkannya. Sebaliknya, siapa yang disesatkan oleh Allah maka tida seorangpun yang boleh memberinya petunjuk.” (HR. Ahmad, Abu Dawud, at Tirmidzi dan lainnya)

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. f. e. “Maksud atsar lebih kurang; Abu Bakar ra tanya Nabi saw selepas masuk Islam; “Apa kerja aku?” Nabi saw bersabda; “Kerja tuan sama lah dengan kerja saya.” Abu Bakar ra faham bahawa kerja Nabi saw ada lah dakwah. Abu Bakar terus buat dakwah dan dapat mengislamkan 6 orang pada masa hari itu juga. Apa yang Abu Bakar ra belajar masa itu? Iman.. yakin bahawasanya ALLAH taala sahaja rob sekelian alam. Abu Bakar terus buat dakwah, tanpa belajar ilmu dahulu .Ini cerita maudhuk/palsu,sesiapa yg menuturnya maka wajid bertaubat(sama ada sengaja ataupun tidak) dlm kitab Al-Bidayah wal Nihayah) IBnu Kathir ada kisah bagaimana pengislaman Abu Bakr r.hu dan kisah beliau di hari pertama telah Berjaya mengislamkan beberapa org sahabat rhum.(barangkali saudara mendengarnya dri ucapan org awamnya,bukan kalangan ulama2nya,(nasihat saya teliti la dahulu,dr mana sumbernya) memang tidak di nafikan dlm JT (ada org awam da nada ulama) kata2 yg perlu dipegang adalah dr kata2 ulamanya,bukan awamun naasnya.(satu perkara pentig lagi ialah fadhilat menjadi rahaba ziarah umumi iaitu “tidak akan di padang masher”(menurut ulama hadith di Masjid Sri Petaling,mereka melarang kata2 itu di nisbatkan kpd Nabi saw,mereka melarang menggunakannya.)
      g. f. "Allah maha kuasa makhluk tiada kuasa" lagi? Maksud kalimah toibah.”ini maksud tersirat bagi memudahkan org org awam memahaminya….

      h. Sebelum akhir komentar ini,saya bawa kata2 guru sy iaitu Kiyai Khuzairon,seorang ulama besar di Indonesia”apakah peningkatan dlm usaha dakwah,iaitu berrlaku peningkatan dlm semua cabang2 agama,iaitu segi amalannya,ilmunya dan akhlaknya.Walaupun bertabligh selama 30 thun,namun tiada peningkatan dlm hal ini,ini merupakn satu kerugian…..kpd indivdu itu..tidak mewakili kegagalan usaaha dakwh itu,,sendiri,..wahhu’aalam,

      Delete
  34. atau boleh guna segala bukti ni bawa ke pihak berkuasa such as Jakim, Jabatan agama negeri atau Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom. Let them know that all the evidences you brought out were not in Al quran and Hadith. dan jgn lupa adab tidur tu kepala mengadap kiblat tu bukan sunnah. ABSURB.

    ReplyDelete
  35. Firman Allah dalam Surah At-Taubah ayat 122:

    Maksudnya: (Dan bukanlah semua orang-orang yang beriman itu keluar berperang. Mengapa tidak ada satu kumpulan di kalangan mereka yang bertafaquh (belajar dan memahami) ajaran Islam dan supaya mereka pulang memberi peringatan apabila kembali menemui kaum mereka, mudah-mudahan mereka menerima peringatan).

    Sabda Rasulullah S.A.W.

    Maksudnya: (Sesiapa yang Allah menghendakinya menjadi seorang yang baik nescaya dijadikannya faqeh (faham) dalam perkara agama Islam). Riwayat
    Bukhari Muslim

    Fatwa Syaikh ‘Abdul ‘Aziz B. Bazz Tentang Jama’ah Tabligh

    Jama'ah Tabligh Tidak memiliki ilmu yang mendalam dalam pelbagai permasalahan 'aqidah, maka TIDAK BOLEH keluar bersama-sama mereka melainkan bagi mereka yang memiliki ilmu dan bashirah (pengetahuan yang luas) tentang 'aqidah yang Sahih yang dipegang oleh Ahlus Sunnah wal-Jama'ah supaya dia boleh memberi petunjuk kepada mereka, menasihati mereka, dan bekerjasama dengan mereka atas kebaikan; kerana mereka ini aktif dalam gerak kerja mereka tetapi mereka memerlukan lebih lagi ilmu dan orang yang mengajarkan kepada mereka daripada kalangan Ulama Tauhid dan Sunnah.

    Alhamdulillah, saya kira tuan-tuan adalah orang berilmu, maka saya yang tidak berilmu ini mesti belajar dahulu dengan mendalam sebelum join semula JT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haji z? alhamdulilh.. karkun lama asbab tuan kami org2 muda kenal sunnah, kenal surau, kenal serban, kenal ikram muslimin, kenal ilmu dan zikir, kenal ikhlas niat, kenal bangun malam, kenal bagi masa 3 hari untuk agama asbab korban haji masa dulu.alhmdulilh doa kami supaya kami daptbuat dakwah sambil belajar lebih dalam tentang agama.terima kasih haji z.

      Delete
  36. Fatwa Syaikh ‘Abdul ‘Aziz B. Bazz Tentang Maulidur Rasul? Kenapa tidak diambil kira pandangan SYEIKH NURUDDIN AL-BANJARI.....Ulama Gugusan Melayu. Sebagai org yg pernah berada dlm Jemaah pasti tahu bahawa usaha ini bukan usaha mengajar tapi mengajak, betul.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji Z:terima ksih kerana berhujjah dgn nash2 quran dan hadith2 nabi saw.Kenapa tuan berprasangka begitu,dakwah ini tanggungjawab,ada ilmu xde ilmu,itu baby g kedua,kerana ada qaul dr Al-Imam al-hujattul Islam,Al-Ghazali dlm Ihya berkata bahawa,dakwah ini,ketika sedang berzina pun,wajid si penzina tu buat dakwah..Bagi saya,dlm masa yg sama,saudra buat dakwah,saudra belajar ilmu,kerna belajar ilmu merupakan tuntutan (fardhu ain bg muslim)…dtg la balik ke usaha ini,sy org muda sgt memohon pertunjuk dan pandua dr org lama2 mcm tuan,yg banyak buat pengurbanan dlm dunia dakwah dan Islam..

      Delete
    2. haji z? alhamdulilh.. karkun lama asbab tuan kami org2 muda kenal sunnah, kenal surau, kenal serban, kenal ikram muslimin, kenal ilmu dan zikir, kenal ikhlas niat, kenal bangun malam, kenal bagi masa 3 hari untuk agama asbab korban haji masa dulu.alhmdulilh doa kami supaya kami daptbuat dakwah sambil belajar lebih dalam tentang agama.terima kasih haji z.

      Delete
  37. http://www.youtube.com/watch?v=OwOjIJ8ba5E

    ReplyDelete
  38. Citer jemaah tabligh sesat dah 30 tahun lalu dah dengar. It's so jurassic story. Dr Nasooha, simpati dgn dia. Nak cakap lebih sorila dia org tua jadi kita hormati dia. Yg pasti dia bukan alim ulama dan dia hanya seorang pakar mata.

    Perkara paling asas ialah sekiranya anda pyanTX3 yakin Usaha ni sesat pasti anda akan mendapatinya diharamkan di Malaysia. Akan tetapi Usaha tidak diharamkan di Malaysia bahkan telah diadakan perhimpunan tabligh pada 2008 di dengkil yg dihadiri oleh mufti negeri sembilan, pemimpin kerajaan dan politik tanpa ada pihak yg menghalangnya.

    Kalau dari segi penghormatan duniawi (yg bukan dijadikan sandaran tetapi hanya KERANA ALLAH SWT) amir jemaah ini di Pakistan merupakan orang ke - 16 paling berpengaruh dlm dunia islam. Sila rujuk pautan ini http://themuslim500.com/downloads/muslim500.php?edition=2011web

    Jadi tolonglah buat semakan aka home work sebelum membuat tuduhan begini kerana ia akan memakan diri anda balik. Wallahualam.

    ReplyDelete
  39. Mari kita rujuk apa yg diperkatakan oleh alim ulama tentang tabligh
    http://www.youtube.com/watch?v=3MyotsBsh-A

    ReplyDelete
  40. Sekadar pertanyaan...

    Berapa umur Maulana Saad sekarang?

    ReplyDelete
  41. Sekadar nak tanya bersempena Jor KL 18-20 May 2012,

    Bolehkah Dakwah dibuat dengan cara-cara lain ( cara PAS, ABIM, JIM, IKRAM, ) selain cara Jemaah Tabligh,
    kalau Jemaah Tabligh adalah hasil Ijtihad Maulana Ilyas,

    Sebab ijtihad tak semestinya kita bersalah kalau tak ikut,

    Cuba fikir-fikirkan, Ijtihad Assyahid Imam Hasaa Al-Bana, AsSyahid Sheikh Yassin (HAMAS) , mereka berjuan di jalan Allah dengan kaedah Jihad....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji Z:alhamdulillah,terima kasih kerana bertanyakan soalan yg agak menarik.Sebenarnya JT tidak pernah menghalang mana2 karkunnya drp melakukan dakwah dgn kaedah uslub yg berbeza.Secara infradinya,dakwah itu boleh dan dibenarkan dlm pelbagai manhaj,saudara jgn keliru.

      Dan apabila mereka bergerak atas kapasiti sebagai JT,maka mereka perlu berdakwah seperti mana yg telah di garis pandu kan oleh ulama2 JT..dan apabila masa infradi/sendiri mereka,mereka bebas melakukan dakwah dgn pelbagai metodologi lain..

      Delete
    2. Hj. Z....
      Ikut jer lah jemaah2 lain yg hj fikir tu... takyah nak kelam-kabutkan lagi fikiran dan minda haji yang tak tenang tuh. Saya dah slalu jumpa orang macam haji Z nih, yang dah keliru blurry dan entah apa lagi. Orang macam nih lebih banyak persoalan dari jawapan, hatta kalau nak bawak tentang isu dunia pun boleh pening orang lain yang satu team. Jangankan lagi isu akhirat...

      Delete
  42. Adakah Maulana Saad ini asalnya bukan jenis lelaki yang ber-JANGGUT lebat?

    ..yakni Maulana Saad asalnya berjanggut nipis dan kemudian "asbab" di letak minyak bon atau sebagainya jadilah janggutnya menjadi lebat?

    Mungkin ada yang dapat "tangkap" maksud pertanyaan ana ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,Joe,terima kasih atas komentar saudara di sini.
      utk menjawab pertanyaan saudara,sebenar di dalam kitab "Halat-e-Mashaa'ikh-e-khandalah"karangan Dr Syiekh Abu Hassan Ali Al-Nadwi rah ,menegaskan dan menyatakan bahawa asal usul keturunan Masyaikh2 al-kandhala ialah bersambung kepada sahabat nabi saw iaitu Abu Bakar r.hu...

      Masa muda memang mereka tidak berjanggut lebat,tetapi apabila usia meningkat,maka kelebatan janggut bertambah,ini proses semulajadi...manusia...

      saya merasakan mereka tidak menggunakan perantaraan utk melebatkan jannggut mereka...

      Delete
  43. Saudara Joe, Maaf, saya tak faham maksud tuan, elok jangan gunakan bahasa tersirat,....

    Sekadar nak cerita, semasa saya keluar 4B tahun 1990, jemaah tabligh agak berbeza, ketika itu jarang terdengar karkun-karkun menjawab segala complaint atau comment atau tuduhan mengenai JT, tetapi kini macam-macam kita dengar ?

    Ketika saya ke Nizammudin tahun 1990, nama Maulana Saad belum pernah saya dengar, Saya pernah tinggal di India selama 1 tahun, 1994-1995

    semasa Hadratjie Inamul Hasan pulang ke rahmatullah saya ada di Pune India.

    Pada pandangan saya, sekarang kita tidak ada lagi jemaah yang dipimpin oleh seorang amir, jadi hadith dari Abu Dzar r.a mengenai, " kalau terjumpa satu jemaah yang dipimpin oleh seorang amir hendaklah diikut, tetapi kalau tak jumpa...........zikir .........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa Haji Z menyatakan JT sekarang tidak di pimpin oleh amir..
      bukankah sistem syura itu satu kaedah untuk pembentukan keputusan...

      Delete
  44. Assalam..

    Maafkan ana jika soalan ana tidak difahami..

    Ana ada buat sedikit "kajian" berkenaan pemuda ber-janggut "nipis" yang tersebut dalam Hadis.

    Ana cuma nak kepastian kepada sahabat2 karkun yang pernah bertemu Maulana Saad pada usia muda, yakni dalam usia beliau 20an..

    Adakah Mualana Saad ini ASAL nya pada usia beliau 20an adalah jenis lelaki yang ber-JANGGUT nipis atau sedikit?

    TIDAK sepertimana sekarang..berjanggut LEBAT dan TEBAL?

    Pertanyaan ini TIADA apa yang tersirat CUMA ingin membuat sedikit "kajian" berdasarkan hadis.

    Harap ada yang tampil...walau nampak "mudah" ada makna besar pada sesiapa yang mengkaji hadis.

    Wallahu A'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana pulok dengan hadith yang ciri2nya ialah lelaki berjanggut lebat dan ada kesan hitam di bawah mata...

      Delete
    2. Maaf Tuan Fuad Akmal,

      Ana tidak menjumpai hadis berjanggut lebat dan ada kesan hitam dibawah mata..

      Nampaknya, hal ini akal kekal sebagai "rahsia" sehingga sampai masa dan ketika yang dijanjikan..insyaAllah.

      Jazakallah sahabat2 karkun.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. saya pernah baca kitab jawi lama ,masa di pondok dulu,bahawa,dlm kitab itu bagi tahu bahawa pemuda itu berjanggut lebat,dan punyai kesan hitam di bawah mata...wahu,allam..
      hanya Allah yg mengetahui

      Delete
  45. saja nk bagi perencah utk joe...

    maulana saad dan maulana zubair sejak dari kecil lagi telah diakui akan kewalian mereka oleh eldest2 yg lain...sy sendiri kurang pasti akan kesahihan cerita ini tapi yg penting eldest2 dh nampak yg 2 org kanak2 (m. saad & m. zubair) tersebut akan bangun utk pimpin jemaah ni...

    nk tau lebih detail sila rujuk dgn karkun lama =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masyaikh2 kita melarang kita (para karkun) membicarakan dgn peribadi mereka.Pernah seorg bayan dan telah menceritakan dgn kewalian hadrat jie Maulana Inamul hassan rah,maka maulana memarahinya dan menggesa supaya percakapannya di tukar kpd menceritakan kan kehebatan para sahabat rhum..

      Delete
  46. klu camtu mengapa eldest yg mkn 1 saprah bersama maulana saad menceritakan kehebatan, kewalian, karamah maulana yusuf, maulana zakaria, maulana inamul hassan, maulana ilyas ( r'alaihim) kpd jemaah foreigner di nizamuddin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan saudara terlalu sukar hendak di jawab di sini...
      ada sebab masyaikh kita larang mcm tue...
      pernah saudara terpikir kenapa,ucapan dr masyiakh tidak langsung menyentuh amaalan khurafat di Nizhamuddin aulia...

      Delete
  47. Apapun 2 1/2 setiap hari mmberi kefahaman yg lebih dari sekadar membaca blog...

    ReplyDelete
  48. Semoga Allaah swt memberi kebaikan agama bagi kita semua.

    Salaam dari bogor, indonesia.

    Kapan khuruj ke sentul, bogor, indonesia.

    Sofyan Tsauri

    ReplyDelete
  49. harap2 bila 4 bulan nanti dpt jumpa maulana saad

    ReplyDelete
  50. Pesan utk diri ini.. jgn crita pasal org.. baru Allah hantaq kita p hujung2 dunia.. utk buat usaha agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tidak memahami maksud tuan..maaf?

      Delete
    2. salam.. entry ini pesanan untuk diri saya tuan..

      Delete
  51. fantastic points altogether, you simply received a
    emblem new reader. What may you recommend in regards to your put up that you made some days
    in the past? Any certain?

    My webpage; pirater un compte Facebook

    ReplyDelete
  52. A motivating discussion is worth comment. There's no doubt that that you should write more about this subject matter, it may not be a taboo matter but usually folks don't
    discuss such issues. To the next! Cheers!!

    Here is my blog post; candy crush saga Hack

    ReplyDelete
  53. Hello very nice web site!! Man .. Beautiful .. Wonderful .
    . I will bookmark your web site and take the feeds additionally?
    I'm satisfied to search out a lot of helpful info right here in the publish, we need develop more techniques on this regard, thanks for sharing. . . . . .

    Feel free to visit my web site; Dragon city cheat engine

    ReplyDelete
  54. Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere,
    when i read this post i thought i could also make comment due to this
    sensible post.

    Here is my page: Code Psn Gratuit

    ReplyDelete
  55. Howdy! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came
    to look it over. I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this
    to my followers! Exceptional blog and wonderful style and design.


    Feel free to visit my weblog :: Psn Code Generator

    ReplyDelete
  56. Membongkar kesalahan Jemaah Tabligh - http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/membongkar-kesalahan-tabligh.html

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum tuan yg mulia,, sekadar pertanyaan.. adakah tuan maklum ttg salah seorang jemaah malaysia yg telah syahid di Pabna, Bangladesh awal tahun 2013..? maaf skadar mahukan kepastian,, sy tidak mngenali beliau... kerana Allah taala telah bg peluang utk ziarah pusara beliau disana Ogos tahun lepas ketika sy sedang khuruj 4b IB... Subhanallah.. Sungguh tuan, cukup sy katakan pusara org yg syahid dijalan Allah begitu memberi kesan kpd sesiapa yg menziarahinya... Sungguh kekasih Allah itu tidak dikenali oleh penghuni bumi, tp begitu mulia disisi Ilahi... Allahummaghfirlahu Allahummarhamhu waja'al qobrahu raudhatun min riyadhil jannah~~ T_T

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini