Ikuti Blog Ini

Sunday, July 10, 2011

Adakah Kuasa Mampu Mengubah segalanya

Gambar himpunan serba puteh dan bersih

Ketika Rasulullah Saw mula berdakwah secara terang-terangan, ramai manusia yang mulai memasuki Islam. Maka ketika itu, kaum Quraisy pun menjadi tidak senang lalu mengutus ‘Utbah bin Rabi’ah untuk memujuknya. ‘Utbah bin Rabi’ah berkata kepada Rasulullah Saw,

Jika engkau mahu kedudukan, maka kami akan menjadikanmu sebagai tuan kami, sehingga kami tidak akan memutuskan suatu perkara tanpamu. Jika engkau mahu kerajaan, maka kamu akan menjadikanmu sebagai raja kami.” (Hadis Riwayat Muslim)

Walaupun begitu keadaan tawaran yang diberikan kepada Rasulullah Saw, beliau tetap menolaknya.Seterusnya, berkenaan kisah Raja Najasyi (Ashama bin Bahr), Raja Habsyah yang memimpin kaum Nasrani di sana. Walaupun beliau telah memeluk Islam, dan berada di tampuk pemerintahan, namun dia tetap tidak berupaya untuk mengubah keadaan masyarakatnya dengan kuasa yang dimilikinya.
Teguran kepada pemimpin tidak sama caranya dengan teguran kepada rakyat biasa.

Kesimpulannya,Usaha yang dilakukan dengan cara nabi Saw sahaja yang boleh mengubah struktur sesuatu masyarakat,iaitu mengabungkan 2 usaha iaitu dakwah dan ibadat.
 Allah Swt berfirman :“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang- orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah" (QS Al-Fussilat 33)

Allah Swt menjadikan dakwah adalah untuk takziah(mensucikan diri dari sebarang kesyirikan dan dari sebarang sifat-sifat mazmumah) untuk umat Islam dan dengan itu akan datang sifat terpuji dalam diri orang Islam.
Semoga Allah memberikan hidayah dan pertunjuk kepada pemimpin2 kita dan seluruh ummah(teringat adik DS Muhiyiddin Yasin ketika beliau keluar jemaah Jalan Kaki di tempat aku)

Khalifah bukan Perdana Menteri atau Presiden

Khalifah bukan sama seperti jawatan Presiden atau Perdana menteri,Saidina Abu Bakar r.hu telah untuk melakukan kerja yang telah dilakukan oleh baginda Saw.Saidina Abu Bakar r.hu adalah orang pertama yang mengantikan Rasulullah Saw dan seluruh tanggungjawab Rasulullah Saw telah dipikul oleh beliau.Suatu jawatan yang tidak diingini oleh beliau sendiri,tetapi beliau telah di pujuk oleh beberapa orang sahabat r.hum untuk menerimanya.

19 comments:

  1. nice entry.

    sekadar selingan.. http://setenangsakinah.blogspot.com/2011/05/kuasa-tak-semestinya-berada-di-atas.html

    ReplyDelete
  2. mohon izin utk disiarkan di blog saya... :)

    ReplyDelete
  3. hang cakap mohalla abg shah surau..bukannya masjid bukhari tu..tu yang aku tanya balik kat blog dia.hehe..eldest ni.:D

    ReplyDelete
  4. Adakah kuasa mampu mengubah segalanya? Jawapannya.....tidak !

    ReplyDelete
  5. Kuasa sebenarnya hak allah diberi kepada sesiapa yang dia suka,tetapi kuasa tidak dapat mengubah sesuatu keadaan melainkan dengan cara perintah Allah dan sunnah nabi saw.

    ReplyDelete
  6. kuasa manusia boleh berubah...
    jika hari ni si dia berkuasa...
    pasti hari esok dia hilang kuasa...
    bila hilang kuasa...
    nak buat apa pun susah...

    tetapi ....

    Allah...
    walaumacamana pun makhluk nak langgar larangan Allah...
    kuasa Allah tidak terjejas...
    kuasa Allah tidak berubah...
    kuasa Allah tak bergantung pada makhluk !!!

    Allahukhbar...

    ReplyDelete
  7. Ziarah76 :soheh,tauhid yang tulen tu bro...

    Sakinah Siddiq;terima kasih,entry...awak juga..

    Ujang Poliku : Sila la...

    ReplyDelete
  8. fiqkofallah : wei,memang la,masjid tu tmpt dia solat jumaat,dia punya usha makomi di surau..wei,pleaase jgn pggl aku eldest...???

    Norsha : memang benar,kerana kuasa juga lemah,berhajat kepada Allah.

    Cikgu musa :setiap apa yg berlaku adalah mengikut ketetapan Allah...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Kuasa siapa yang boleh menandingi kuasa Allah?

    ReplyDelete
  11. ni kalau mamat2 taksub politik tengok ni, mesti dia cop blog hang ni pro-umno. huhu... apapun, semoga Allah bukak pintu hati para pemimpin kita untuk hidupkan syariat islam sepenuhnya... pemimpin teruk bila rakyat tak betul(i.e ak la tu)
    kalu sume rakyat buat usaha atas iman, Allah akan bagi pemimpin yang bertakwa.

    ReplyDelete
  12. Peluncur Islam :makhluk gila kuasa.

    ~PENCHENTA~ : kaum2 trdahulu,mereka mendakwa mereka,mereka kuat,tetapi,semuanya dibinasakan oleh Allah Swt..

    amirhailmi: mungkin kot,tp itulah ,cara tegur pemimpin x sama ngn cara tegur rakyat,ini x ,segala yg berkaitan ngn pemimpin dilblondeh di khalayak umum...ape cerite???

    ReplyDelete
  13. apabila makhluk sendiri dia punyai kuasa, dia sendiri tidak mengaku kekuasaan ALLAH sendiri. :)

    ReplyDelete
  14. Kuasa tak boleh beri mudarat @ manfaat kecuali dgn izin Allah. krana kuasa hanya milik Allah. Dia berhak utk beri dan ambil kembali kuasa.
    Persoalannya:- mengapa umat Islam tak diberi kuasa dan pemerintahan.

    kerana syariat tak dpat trtegak mcamne nak tgakkan pemerintahan.

    ReplyDelete
  15. semua ini berlaku kerana kita tak jadikan sahabat sebagai iktibaq(ikutan)

    ReplyDelete
  16. Muhammad Fahmi :betul tu,makhluk gila kuasa.

    IBNU ARAHMAN :pendapat anda betul,pemerintahan bukan maksud,cuma untul lengkapkan kesyumulan Islam,Allah akan bagi juga,bila mana adanya dakwah manhaj nubuwah.,Hal ini lah pra syaratnya.

    ismadiyusuf :kita ikhtibaq org kafir...aduhai,

    ReplyDelete
  17. post ni mmg terbaik la,,,moga Allah befi kefahaman tntg nilai agama pd semua,walaupon sedikit,,,mudaha2an kita dpt amik manfaat,,,insyaAllah

    ReplyDelete
  18. abu zarim : maanfaat utk aku terutamanya skelai...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini