Ikuti Blog Ini

Tuesday, June 4, 2013

Laporan Sekitar Majlis Khatam Bukhari 2013/1434 di MUSP

Alhamdulillah,pada tanggal 1Jun 2013,telah berlangsung satu majlis Khatam Bukhari di Madrasah Miftahul Ulum,Sri Petaling (MUSP).Majlis ini diadakan setiap tahun ini dan kali ini memasuki tahun yang kesebelas penganjurannya bertujuan bagi meraikan para pelajar yang telah menamatkan pengajian secara Daurah al-Hadith di madrasah ini.Mereka yang telah berjaya menamatkan tempoh pengajian selama lebih 8 tahun di sini di raikan oleh pihak madrasah dengan upacara penyampaian Ijazah Sanad Hadith dan Sijil oleh Syeikhul Hadith di MUSP sendiri iaitu Al-allamah Maulana Abdul Hamid Bin Chin/Hashim Hafidzahullah.Turut menghadiri majlis ini ialah Ulamak terkenal dari Yaman juga pengarang kepada beberapa buah kitab iaitu  seperti  Fathul Wahhab Al Malik syarah umdatus Salik (Feqah Syafie) yakni  al-Faqih Syeikh Toha Abdul Hamid Al-Humaidi hafizahullah (tenaga pengajar Rubath Tarim, Hadhramaut,Yaman).Syeikh yang berada di Malaysia sempena dengan majlis Daurah bersama dengan Syeikh Toha Abdul Hamid Al-Humaidi di beberapa buah negeri di semenanjung Malaysia.Ketika majlis ini berlangsung Syeikh baru sahaja menamatkan daurahnya di MUSP dan beliau akan berkunjung ke beberapa buah negeri .Saya akan lampirkan jadual syeikh di bahagian bawah artikel ini.

Barisan para asatizah MUSP.

Majlis Khatam Bukhari yang ke-11 yang disampaikan dan di ijazahkan oleh Syeikhul Hadith Maulana Abdul Hamid Hafidzahullah yang sanadnya bersambung sehingga kepada Al-arifbillah Imam Shah Waliyullah Dehlawi (seorang wali Allah yang alim dalam bidang hadith dan kesufian) dan bersambung sehingga kepada Imam Bukhari rah.

Upacara pemberian ijazah hadith oleh Syeikhul hadith Maulana Abdul Hamid Hafidzahullah dan juga upacara pemakaian serban adalah simbolik yang telah di amalkan oleh para alim ulamak bagi menyatakan pengijazahan yang mereka telah berikan sebagai tanda penghargaan dan pengijazahan kepada pelajar-pelajar ini.

Para pelajar memperolehi ijazah hadith secara al-Riwayah dan al-Dirayah daripada tenaga pengajar yang terdiri dari anak watan dan sanad-sanad mereka bersambung kepada para ulama India dan Pakistan atau Afrika Selatan hingga al-Imam Shah Waliyullah Dehlawi terus kepada pengarang kitab-kitab hadith yang masyhur hingga kepada Rasulullah s.a.w. secara muttasil.

Kepada pecinta majlis Ilmu,jangan lepaskan peluang daripada menghadiri majlis ini.

Sementara itu,pada tanggal 2 Jun 2013,turut mengadakan Majlis Khatam Bukhari ialah Madrasah Tahfiz Miftahul Ulum,Hulu Langat.Majlis diserikan lagi dengan kehadiran beberapa tokoh Ulamak seperti  Syeikhul Hadith Al Fadhil Maulana Abdul Majid Krordpakka,Maulana Hussein Ar Ranggooni dan Al Fadhil Qari Yaseen bagi menyempurnakan upacara penyampaian  Ijazah Sanad Hadith dan Sijil kepada para pelajarnya.Saya telah menulis sedikit mengenai tokoh-tokoh ini di sini.

Apa yang menarik perhatian saya ialah keadaan Syeikhul Hadith Maulana Abdul Majid Krordpakka terpaksa bersandar kerana mengalami sakit jantung.Saluran jantung beliau telah ditutup 4 jalan kata khadamnya.Doktor mengatakan bahawa,beliau hanya menunggu masa untuk kembali menemui PenciptaNya,tetapi,kata murid beliau,maulana bukan hidup degan nyawa lagi,tapi beliau hidup dgn NYAWA HADIS NABAWI!!!Beliau dalam keadaan sebegitu sanggup menerima jemputan dari Pakistan untuk datang ke majlis ini.Allahu akbar

73 comments:

  1. Pembetulan : Program 4 , pada Hari Jumaat *7Jun 20013, selepas maghrib, bertempat di *Masjid Daerah Kulim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,maaf,x dapat hadir...kerana berada di luar kawasan..

      Delete
  2. kenapa org tabligh tak nak ngaku deobandi menganut faham wahabi?

    ini linknya-http://www.dw.de/republik-wahabi-pakistan/a-16207245

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa pandangan tuan ttg fb ni-https://www.facebook.com/pages/SAY-NO-to-Wahabi/118778664846101?sk=info

      Delete
    2. Kalau tak menganut buat apa nak ngaku? Wahabi dgn jelas menolak tareqat tapi dikalangan jemaah ini ada yg mendapat ijazat tareqat chisti bahkan ijazat itu diterima dari kalangan pimpinan tertinggi jemaah. Kadang-kadang dek kerana malas nak buat kajian maka lebih mudah melempar tuduhan dari mencari kebenaran.

      Delete
    3. masalahnya deobandi dalam website dan kitab ulama awal mereka ngaku berfahaman wahabi.camana tn abu nafis kata tak ngaku pulak?

      saya bukan cite bab ranting tapi bab akar.tabligh di malayasia adalah ranting sedangkan tabligh kat india adalah akarnya.bukti yg di paparkan dlm blog jundullah tu ada logiknya sbb sumbernya dari India dan pakistan.org sana lebih terbuka mengkritik dan dikritik.tak mcm tabligh kat sini yang melenting bila kena kritik

      Delete
    4. tn abu nafis cuba baca link kat atas yg ada catatan ni

      Tapi sejarawan Pakistan Dr. Mubarak Ali mengatakan bahwa pengaruh Wahabi di sub kontinen India itu sudah setua Wahabisme itu sendiri.

      „Abdul Wahab, seorang teolog salafi Arab dan pendiri idologi garis keras Wahabi, meninggal pada akhir abad-18. Para pendakwah Wahabi mulai mendatangi British India pada tahun 1880. Mereka mendorong banyak muslim India untuk berjuang melawan kekuasaan Inggris,“ kata Ali sambil menambahkan bahwa sekte puritan Deobandi juga merupakan cabang dari pengaruh Wahabisme di India.

      yg cakap benda ni ahli sejarah pakistan sendiri tentulah perkara itu lebih sahih kebenarannya kalau nak banding dgn penafian tn abu nafis yang bukan ahli sejarah.

      Delete
    5. Sahih? Sejarah mempunyai penafsiran yg berbeza. Percanggahan fakta ternyata apabila wahabi dituduh menjatuhkan kerajaan dgn kerjasama British tetapi di India wahabi dikatakan mendorong melawan British. Bukankah itu bercanggah? Perkara ranting adalah bilamana orang seperti anda sibuk mencari kesalahan dari menyelesaikan masalah umat yg jauh dari agama dan amalannya. Blog Jundullah yg pro parti islam ternyata bercanggah dgn presiden parti tersebut dimana beliau melawat Masjid Seri Petaling bahkan Mursyidul Am sendiri serta anak beliau adalah pelajar aliran deobandi. Bahkan ulama terkenal dunia Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi merupakan lepasan Darul Ulum Deobandi. Setakat ahli sejarah bukan satu pegangan yg tepat lagi sahih. Sedangkan isu Malaysia dijajah pun pertikaian masih berlaku inikan pula isu ranting ni. Get yourself a grip rather than making noise of unnecessary things.

      Delete
    6. Antara anak murid Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi ialah Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam Al Banjari An Nadwi Al Maliki.Beliau juga aktif didalam penulisan. Antara kitab yang beliau susun adalah '40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman', '40 Hadis Penawar Hati' dan '40 Hadis Kelebihan Ilmu dan Ulama', 40 Nasihat Imam Zainuddin Ibnul Wardi al-Kindi. Selain itu beliau juga telah mentahqiq dan menerbitkan semula kitab-kitab karangan ulama' silam Alam Melayu Nusantara iaitu kitab karangan asy-Syaikh Abdusshamad al-Falimbani seperti 'Sairus Salikin' (4 jilid) dan 'Hidayatus Salikin'. Al-Fadhil Syaikh juga aktif menterjemahkan kitab seperti, 'Bidayatul Hidayah' dan 'Ayyuhal Walad' karangan Imam Al-Ghazali, 'Bustanul Arifin' karangan Imam An-Nawawi dan Lamiyah Ibnu Wardi karangan Imam Zainuddin Ibnul Wardi al-Kindi.

      Delete
    7. Ralat
      wahabi dituduh menjatuhkan kerajaan dgn kerjasama British......
      KERAJAAN UTHMANIAH

      Delete
    8. Oh ye FB Say No To Wahabi. Setelah diteliti maka ia membawa kepada penafian kepada perjuangan rakyat syria dlm menentang regim Assad yg berfahaman syiah. Kenapa terjadi mcm ni? Kerana terlampau fanatik dgn anti wahabi hinggakan terlupa kepada maslahat umat. FB ini juga menghentam Syeikh yusuf al Qaradhawi yg menjadi rujukan jelas dlm sebuah parti yg menjadi dokongan blog Jundullah. Jadi mengapa jadi begini? Kerana sibuk dgn isu ranting dari memikirkan maslahat umat islam......lebih suka bersangka buruk terhadap kebaikan tetapi tidak kepada keburukan aka kezaliman.

      Delete
    9. Sehingga para ulama Deoband India yang beraliran Ashairah dan Maturidiyyah juga dituduh wahabi oleh penduduk di sana. Golongan pembaharuan di Indonesia dan Tanah Melayu juga dituduh wahabi sejak dahulu sehingga hari ini. Prof Hamka dituduh wahabi, gerakan Kaum Muda yang membela wanita melayu dalam pelajaran dan rumahtangga dilebel sebagai wahabi dan pelbagai lagi. Padahal –walaupun ada beberapa sudut persamaan- di Tanah Melayu pengaruh Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha yang lebih kuat. Wahabi telah dijadikan jenama untuk golongan konservatif menuduh musuh-musuh http://drmaza.com/home/?p=2405mereka.

      Delete
    10. tn keliru fakta sejarah wahabi yang bercanggah? cuba tn amati semula sejarah berdirinya fahaman itu.muhamad abdul wahab asalnya berseorang.pastu bertemu dengan abdul aziz bin saud di najd dan mereka buat MOU untuk saling membantu.keluarga saud nak kuasa manakala wahabi nak perlindungan utk sebar ajarannya.

      ini 2 perkara yg tn kena bezakan.

      Delete
    11. 1. Ini menunjukkan pengaruh gerakan pembaharuan Muhammad ‘Abdul Wahhab begitu kuat. Sehingga Dr Wahbah al-Zuhaili menyebut :
      “Sesuatu yang tiada syak padanya, menyedari hakikat yang sebenar, bukan untuk meredhakan sesiapa, berpegang kepada ayat al-Quran yang agung (maksudnya):“Jangan kamu kurangkan manusia apa yang menjadi hak-haknya (Surah Hud: 85), bahawa suara kebenaran yang paling berani, pendakwah terbesar untuk islah (pembaikian), membina umat, jihad dan mengembalikan individu muslim kepada berpegang dengan jalan salafus soleh yang terbesar ialah dakwah Muhammad bin ‘Abdul Wahhab pada kurun yang kedua belas hijrah.Tujuannya untuk mentajdidkan kehidupan muslim, setelah secara umum dicemari dengan berbagai khilaf, kekeliruan, bid’ah dan penyelewengan. Maka Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab ialah pemimpin kebangkitan agama dan pembaikian (islah) yang dinantikan, yang menzahir timbangan akidah yang bersih..” (Rujukan: Dr Wahbah al-Zuhaili, Risalah Mujaddid al-Din fi Qarn al-Thani ‘Asyar, m.s 57-58).
      2. Sehingga para ulama Deoband India yang beraliran Ashairah dan Maturidiyyah juga dituduh wahabi oleh penduduk di sana. Golongan pembaharuan di Indonesia dan Tanah Melayu juga dituduh wahabi sejak dahulu sehingga hari ini. Prof Hamka dituduh wahabi, gerakan Kaum Muda yang membela wanita melayu dalam pelajaran dan rumahtangga dilebel sebagai wahabi dan pelbagai lagi. Padahal –walaupun ada beberapa sudut persamaan- di Tanah Melayu pengaruh Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha yang lebih kuat. Wahabi telah dijadikan jenama untuk golongan konservatif menuduh musuh-musuh mereka.

      http://drmaza.com/home/?p=2405

      Delete
    12. 3. Terdapat beberapa tokoh islam yg seperti
      a. Mursyidul Am PAS serta anak beliau adalah pelajar aliran deobandi
      b. Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam Al Banjari An Nadwi Al Maliki
      c. Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi

      bak kata mantan Mufti Perlis Wahabi telah dijadikan jenama untuk golongan konservatif menuduh musuh-musuh mereka. Modal lain takde.....

      Delete
    13. Bahkan Syeikh Nuruddin juga tiada masalah dengan deobandi....hanya mereka yang mempunyai jiwa yg kecil dan sempit sahaja mempunyai masalah dengan deobandi.

      Delete
    14. Untuk pengetahuan si penanya di atas? Tabligh di tuduh sebagai Wahabi oleh golongan ahlul bida'ah seperti Brelwi ....

      kerana golongan Brelwi sudah lama berkonfrantasi dengan Deoband.Sebenarnya apa aqidah Deoband itulah aqidah masyaikh JT di India.Aqidah Deoaband adalah seperti yang telah di terangkan oleh Maulana Khaleel Ahmad Saharanpuri rah di dalam Al Muhannad Alal Mufannad.Maka rajin2 membuat kajian.

      Jika membawa hujjah dari Brelwi untuk mengkritik JT,itu satu tindakan yang kurang bijak.

      Kesimpulannya,Jemaah Tabligh merupakan satu gerakan dakwah,namun ianya agak mustahil akan terjadinya kesatuan dalam satu satu mazhab fiqh.Justuru itu,salah satu amalan yang diamalkan mesti ada sandaran dan asal dalam syariat,dan setahu kami tidak ada amalan bidaah yang zahir yang diamalkan atas nama Jemaah Tabligh,dan jika adapun,ianya adalah bersifat individu dan jumlahnya sedikit dan inshaAllah kita semua sama-sama berusaha untuk membaikinya,dan jika ada amalan-amalan yang bertentangan dengan amalan mana aliran di dalam masalah fiqh,maka ia bukanlah dasar dari jemaah,bahkan ia dibahaskan dan diperincikan atas dasar mereka ulamak hadis dari India/Pakistan bukannya atas sifat mereka adalah masyaikh Jemaah Tabligh.Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkara ini,maka bolehlah melihat kitab “Maslak Ulamak' Deoband” jadi PENULIS BLOG seperti di atas kena tahu membezakan antara pandangan dan fatwa yang sifatnya adalah manhaj/aliran pengajian dan pandangan dan fatwa atas nama jemaah.

      Delete
    15. org JT tuduh barelwi ahli bidaah dan penyembah kubur.dimana tn dpt maklumat ni?
      dengar dlm bayan tabligh atau kaji sejarah?
      kalu tn marah bila org kata deobandi@tabligh wahabi jadi tn jgn marah kalu barelwi juga marah bila di tuduh begitu.cuba baca ni http://id.wikipedia.org/wiki/Barelwi

      tuduhan tn adalah fitnah semata.buktinya http://jomfaham.blogspot.com/2009/04/tanggapan-artikel-kembara-ilmu-ke-india.html

      hanya org wahabi yg akan tuduh barelwi penyembah kubur.jadi sudah terang lagi bersuluh deobandi@tabligh adalah wahabi berdasarkan sanggahan kpd utz asri dlm blog tu.

      Delete
    16. tn abu nafis

      kalu nak berhujjah gunalah dalil yg kuat sikit.guna nama tokoh tertentu utk kuat hujjah adalah tindakan bertaraf budak sekolah rendah.contoh seorang anak mendesak ayahnya supaya belikan basikal kerana ramai kawannya yg dah beli basikal.alasan kawan dah ramai pakai basikal sama nadanya dgn ramai ulama yg puji tabligh.

      anak yg bijak akan kemukakan sebab utama kenapa ayahnya perlu belikan basikal bukan ikut kawan semata2.

      tabligh tak betul bukan sebab kerjanya tapi sbb punca asalnya.

      Delete
    17. apa pandangan tn berdua ttg pendedahan kesesatan salah sorang ulama deobandi dulu oleh maulana dlm blog ni http://tehreki-saut-ul-awliya.blogspot.in/2012/05/why-did-barahin-e-qatiyah-runaway-to.html

      hal yg sama juge di dedahkan oleh blog jundullah

      Delete
    18. Ya syeikh takde nama.....kalau kesesatan itu jelas mana mungkin tokoh ulama yg disebutkan itu berkompromi dgn kesesatan. Seolah-olah ulama yg disebutkan itu jahil tidak dapat menilai baik dan buruk. Ulama itu ada nama dari anda yg tak bernama. Beza antara langit dan bumi. TGNA dan Nik Abduh tokoh islam yg terkenal yg jelas belajar di Darul Ulum yg beraliran deobandi. Adakah mereka juga wahabi? Memberi contoh basikal itu adalah perbandingan tahap sekolah rendah. Adoi lawak la korang ni.....

      Delete
    19. teman dah jumpa kajian sejarah sayyid ahmad Barelwi.elok sangat tn fuad baca dan faham betul2 kajian yang bersumber tu.

      maklumat yg ada dlm memory tn fuad hanya diambil dari bayan atau sumber yg ditulis oleh deobandi.so tn kena reformat balik otak tn yg simpan maklumat palsu tu ttg barelwi.

      baca link ini-http://digilib.sunan-ampel.ac.id/files/disk1/209/jiptiain--ahmadfuadn-10416-2-perkemba-x.pdf

      teman bagi poin supaya tn mudah cari
      bab lll m/s 31-biografi sayyid ahmad

      camana tn tuduh barelwi sembah kubur sedangkan kajian membuktikan sebaliknya?

      beliau mati syahid dlm jihad dgn penjajah.selepas kematian barelwi ,pengikut beliau terpecah 2: 1 group tubuh sekolah deoband and 1 lagi teruskan jihad.

      tn kena baca sejarah awal india dari page mula baru faham sejarah

      Delete
    20. camana dgn yg ni-
      http://www.mailofislam.com/uploads/AQEEDA_OF_TABLEEGH_JAMAAT.pdf

      Delete
    21. Ya syeikh, Sayyid Ahmad Brelwi itu adalah satu tokoh yg tiada kaitan dgn golongan brelwi penyembah kubur. Bila asas pengetahuan singkat maka jalan mudah google. Google tak salah tapi sila dapatkan info anda dgn membaca banyak sumber dan bertanyakan kepada mereka yg alim.
      Kalau tak caya gi tanya ustaz yg belajar di Pakistan. Cari ustaz bukan JT.....mereka juga tahu akan perkara ni. Contoh Ust Wanji, blogger/ust belajar di pakistan.

      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Barelvi
      Veneration of the dead, specifically those who lead pious/righteous lives. This consists of the intervention of an ascending, linked and unbroken chain of holy personages claimed to reach ultimately to Muhammad, who Barelvis believe intercede on their behalf with God.[31]
      Visiting the tombs of Muhammad, his companions and of pious Muslims, an act the Barelvis claim is supported by the Quran, Sunnah and acts of the those companions, but which opponents call “shrine-worshipping” and “grave-worshiping” and consider to be un-Islamic

      Sayyid Ahmad Brelwi itu adalah tokoh islam di India....
      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Syed_Ahmad_Barelvi

      Don't just simply jump to the conclusion if you are not in that league....

      Delete
    22. Kekadang kesian tgk keyboard warriors ni.....cari maklumat kat internet pun salah. Sbb apa? Bukan nak cari kebenaran tapi TERCARI-CARI kesalahan maka maklumat yg dapat pun SALAH.

      Delete
    23. maknanya tn abu tetap tuduh barelwi tu si penyembah kubur?

      Delete
    24. maknanya tn abu menganggap imam ahmad raza khan tu sesat dan syirik?

      Delete
  3. Org ni takde keje lain....sibuk dgn isu ranting. Isu akarnya ialah umat hari ramai yg jauh dari agama. Saya nasihatkan get a grip then do something that can improve the ummah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doakan untuk mereka ya akhie...

      Delete
    2. sy dah baca blog jundullah tu dan tertarik dgn artikel menjawab mimpi maulana ilyas 1 & 2.dilampir sekali kitab malfuzat m.ilyas.tapi kenapa tak ada sorang tabligh pun yg berani jawab kenapa ye?

      kat sini bukan main hebat lagi cite bab agama tapi dgn blog jundullah kantoi
      cer bagi pencerahan sikit

      Delete
    3. Pulak dah, tadi dok kata wahabi. Kalau wahabi dah tentu2 tak percaya pada mimpi2 ni. Tunggang terbalik la korang ni. Kalau setakat blog Jundullah tu rentikan jela nak dijadikan sandaran. Lawak betul...

      Delete
    4. memang perangai org tabligh tak kan terima walaupun yg disampaikan itu kebenaran.pada mereka hanya jt shj yg benar.buktinya siap kuar fatwa bagi arahan kat sini

      http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=4222&limit=6&idxpg=0&qry=%3Cc%3EFAB%3C%2Fc%3E%3Cs%3EIAP%3C%2Fs%3E%3Cl%3Een%3C%2Fl%3E

      Delete
    5. Salam,terima kasih akhie kerana memberi komentar,sebenarnya saya malas nk layan komen2 sebegini...

      malas bukan beerti kalah dalam berhujjah, :)

      Delete
    6. sepatut tn kena bagi pencerahan kpd persoalan di atas bukan menjawab mcm ni.ini jawapan org yg pemalas.bila ada org pertikai tugas tn kena jawap dgn konkrit dan bernas.baru org respect.
      kalau gini car tn jawap sampai bila org tak respect tn

      Delete
  4. Salam saudara2 ku.

    Perbincangan/perdebatan di alam maya ini tak akan ke mana kerana sifat hormat menghormati yang muda kepada yang tua, yang kurang berilmu kepada yang alim dsb telah hilang. Jika betul2 ikhlas, bersemukalah dan berbincanglah dari mata ke mata & hati ke hati.

    Saya kagum dengan Ust Hambali ( http://hambalialorstari.blogspot.com/), setiapkali ada perbalahan sebegini di alam maya, beliau sedia bersemuka untuk berbincang secara ilmiah kerana perdebatan di sini tak ke mana...

    Kejahilan adalah musuh yang sebenar. Inilah puncanya... Harap tiada benci antara kita.

    Pesan ulama kita, berhubunglah dengan umat dengan kasih sayang dan bersangka baik. Hati-hati mereka yang perlu disentuh dan diubah, bukan akal fikiran mereka. LOVE & RESPECT........

    Wallahua'lam

    Insan Fakir Iman (maaf aku tiada blog)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jt adalah sebuah organisasi di bwh naungan darul ulom deoband bersama dgn taliban.dgn kata lain satu guna pendekatan lembut@kasih sayang (JT) manakala satu lagi guna kekerasan@senjata@perang (taliban).kajiannya ada di link ini-

      http://alandbiforever.blogspot.com/2010/08/deobandi-dan-sejarah-kebangkitan-islam.html

      http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

      persoalannya kenapa boleh jadi begitu?
      apa sebenarnya matlamat deobandi mengujudkan dua benda yang bertentangan ini?

      adakah mereka meniru mentor mereka iaitu arab saudi yang berwajah dua tu?
      arab saudi melaksana hukum hudud dan menjadi khadam 2 kota suci tapi dlm masa yg sama menjadi boneka kpd USA n israel zionist laknatullah!!!

      jadi tali barut musuh islam utk menghancurkan islam dari dalam tapi dlm masa yg sama menunjuk kpd dunia bahawa mereka berkhidmat utk islam(sikap org munafik)dgn laksana hukum hudud dll tapi sebenarnya musuh kpd gerakan islam

      Delete
    2. Andaian yg bagus. Sila cuba lagi.

      Delete
    3. andaian?
      ke..ke..ke lawak tul kamu ni

      Delete
    4. kena batang hudung sendiri..andaian
      kena org lain.......fakta

      kesian,,,

      Delete
    5. tak nafikan?..kalo diam/tak sanggah jadinya betullah fakta tu
      ke ada fakta lain?
      tunjukkan sikit

      Delete
    6. Berlambak fakta ada kat atas tu dan dlm blog ni. Cuma yg pemalas je yg taknak baca dan faham.

      Delete
    7. izin sy mencelah,apa yg berlambaknye?balik2 isu yg sama..
      betullah fakta diatas tu .deobandi n tabligh satu bumbung kan?cite dlm blog ni hanya berputar ttg tabligh je.mana ada cite ttg umat islam yg melarat kat somalia ke,yg ditindas kat syiria n mcm2 lg.dlm fatwa deobandi sangat membela tablig.jgn konar2 la

      Delete
    8. Blog org suka hati dia tulis apa. Kalau nak buat blog sendiri. Ishk tu pun nak jadi isu.....gi baca maklumat kat atas tu. Apa itu deobandi? Siapa yg belajar di deoband? Nak konar naik motor ke kereta.....takpun ketapi

      Delete
    9. Kehidupan saya pun baru nak bermula sebab hampir dah dekat 40. Saya pun pernah keluar dijalan Allah dan mengenali karkun2 yang pernah keluar di India dan Pakistan serta dah dengar banyak cerita daripada mereka.

      Mengikut kajian pembacaan saya Jemaat Tabligh ni dan Taliban asalnya dari satu aliran pemikiran yang sama dari madrasah2 Deobandi namun berbeza pendapat kemudian dari segi pendekatan dan pegangan. Sedangkan pemikiran Taliban lebih condong kepada kaedah wahabi menggunakan kekerasan, Jemaat Tabligh pula bersikap lembut dan mirip kearah kesufian. Pengasas Jemaat Tabligh sendiri adalah seorang yang mengamalkan tariqat Chishtiyah dimana dibidaahkan kemudian oleh aliran Deobandi Taliban ini. Inilah asal perpecahan aliran mazhab Deobandi ini.

      Delete
    10. Israel has granted the Tableeghi Jamaat permission to establish propagation centres. The Tableeghi Jamaat are to oppose Hamas and destroy the spirit of Jihad amongst the Palestinians. Will the Tableeghi Jamaat really serve Islam in attempting to destroy the spirit of Jihad amongst the Palestinians?
      According to the "Weekly Takbeer" (19-10-95, Karachi, Pakistan), Israel has granted the Tableeghi Jamaat permission to establish propagation centres. The Jamaat has already set up offices close to government buildings in Tel Aviv and Jerusalem. On the 7th of October 1995, Abdul Mahdi, leader of the delegation of Palestinians and now living in Jordan, said upon arriving in Raiwind that the deputation of Tableeghi Jamaat members in Israel had not even uttered a word of protest at the Israeli brutality unleased on Palestinians.

      According to the "Daily Assas" (19-09-95, Lahore), even Israel and India who are the worst enemies of Islam do not consider the Tableeghi Jamaat as a threat or harmful to them because the Tableeghi Jamaat not only abstains from any form of Jihad but also considers it an absolute prohibition. This is evident in the history of their activities. It is with these facts in mind that the Israeli authorities have allowed the Tableeghi Jamaat to establish 24 centres in Israel. Members of the Tableeghi Jamaat travelling from India to Raiwind in Pakistan were allowed special Air Charter facilities by the Indian authorities which is otherwise not available to other Muslims.

      Delete
    11. Jadi kalau boleh masuk israel merupakan kesalahan? Kenapa tak tanya kenapa JT tak boleh masuk iran?

      Tablighi Jamaat is banned in Russia as an extremist organization.[49][50][51] It is also prohibited in Iran, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan.[51] India is considering banning the organization.[51]
      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tablighi_Jamaat

      Kejap tuduh wahabi tapi dikalangan JT ada yg mengamalkan tarekat chistiyyah. Mana mungkin wahabi menerima amalan sufi?

      Kenapa tak syak Turki yg menjalinkan hubungan diplomatik dgn Israel. Apa dlm Israel tu takde org islam ke? Takde ruang utk berdakwah di Israel? Kalau anda menonton Jejak Rasul kenapa Israel membenarkan semua penduduk palestin memasuki Baitulmaqdis pada malam 27 Ramadan walhal sebelum ini larangan tidak membenarkan pemuda bawah umur 40 tahun dari memasuki Baitulmaqdis dikenakan oleh Israel. Apakah syak wasangka anda terhadap rakyat palestin dek kerana kebenaran memasuki Baitulmaqdis?

      Nak salahkan deoband tapi ramai je tokoh di Malaysia dan antarabangsa lepas deoband Contoh TG Nik Aziz dan anakandanya. Kenal ke Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi? Syeikh Yusof Al Qaradhawi juga mengagumi Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi.

      Lepas satu2 tuduhan dibuat kerana kejahilan dlm memahami keluasan agama.
      Kesian....kerjanya mencari keburukan.

      Delete
    12. jt tak leh masuk iran? bior betul!!!
      tengok kat sini http://totalislam.blogspot.com/2009/05/world-wide-markaj-list-of-tabligi.html

      kenapa markas JT di israel tak masuk dlm list tu ?
      wahabinya Jt mesti dilihat pada dasar@ajarannya melalui kitab dan fatwa ulama pusat di india/pakistan BUKAN PADA PRAKTIK PENGIKUTNYA.semua ulama deobandi@JT sebulat suara menghukum maulid nabi adalah bid'ah dari ajaran kristian.

      memang sebelum pengaruh wahabi masuk ke dlm JT,para ulamanya adalah pengamal tarekat.maknanya istilah yg sesuai ialah NEO WAHABI.

      ORG TURKEY TAK DTG MALAYSIA BERDAKWAH JADI TAK LEH NAK COMPARE DGN JT.PENDUDUK ASAL PALESTINE ADALAH ORG ISLAM.SOALAN KAMU Apa dlm Israel tu takde org islam ke?...SATU SOALAN YG TAK CERDIK.

      INI BUKAN MASALAH KAGUM MENGKAGUM TAPI MASALAH IDEOLOGI.AN NADWI BUKAN ULAMA PENGASAS ATAU AMIR TABLIGH.DIA ULAMA AHLUL BAIT SUDAH TENTU AKAN DIHORMATI OLEH ORG YG BERILMU.BELIAU DIKAGUMI BUKAN KERANA JOIN TABLIGH TAPI ATAS KAPASITI ILMU DAN KETURUNANNYA.

      Delete
    13. ahaha...korang tau tak sbrnya si anonymous yg suka konar2 n korek keburukan jt ni dtg dpd entity yg sama, si jundubs urusanulama hl tu...suka guna CAPTION BESAR bila naik tocang jadi keyboard warrior...

      akhlak nabi dlm bermuzakarah jauh sekali...

      Delete
    14. Fokus pada isu la bro..
      Jgn hentam peribadi.jgn kira sapa yg tulis jundu ke sape ke
      The important think answer the question

      Delete
    15. Kalau betul nak jawapan yang tepat, pergi tanya depan2 dengan Syeikhul Hadis Maulana Abdul Hamid Chin di Seri Petaling. Lepas dapat jawapan, sebarkan. Atau tanya pada Baba Ismail, Atau tanya pada Syeikh Nuruddin al-Banjari, atau pada Syeikh as-Sudais. Kemudian, lepas dapat jawapan, sebarkan lah. Jangan sembunyikan kebenaran pulak lepas itu. W/A

      Delete
    16. itu tugas org tabligh la pasal tu guru mike
      pastu tu tulis dlm blog utk di sebarkan..
      sbb kamu tu la yg kena membela tabligh dgn menyediakan jawapan yg konkrit bukan suruh org lain tanya plak

      Delete
  5. org awam jahil mcm saya nih, pembawaan akhlak nabi saw dlm seseorang ustaz, PENTING. ulama warisatul ambia broO... kalau kau nak cakap n nak tunjuk diri paling alim tu, apa aku hairan APA AKU KISAH?

    zaman sblm kenabian saw pun, nak bandingkan ilmu yg engkau ada dgn ilmu kaum yahudi, jauuh langit dan bumi..
    ulama suu' pun melambak akhir zaman dgn ketinggian ilmu masing2
    HARDISC KOMPUTER pun boleh storage ilmu n 30 juzuk alquran dpd ratusan qori2
    YOUTUBE pun boleh hafal sahih bukhari etc
    LIM GUANG ENG pun boleh QUOTE AYAT QURAN nak tunjuk kepandaian

    TAPI BUKAN semua boleh bawak AKHLAK BRO...sifat or akhlak adalah kurniaan Allah yg khusus kpd org yg dekat kpdNya.. n pakaian org mukmin.

    ko ingat org masuk islam zaman nabi saw tu, dgn berdebat ke?

    makin aku tengok golongan manusia yg suka berdebat dgn org yg berlainan fikrah, bagi aku akhlak org mcm ni tak UBAH MACAM ABU RAGHAL.

    org2 alim bersifat ABU RAGHAL bukan je wujud zaman skarang ni, DARI DULUU lagi bahkan org alim2 mcm ni la antara penyebab jatuhnya kerajaan islam SPAIN, BAGHDAD,
    SUKA buat ONAR dikalangan ORG ISLAM, TAPI BERPAKAT2 dgn ORG KAFIR utk menjatuhkan kaum seagama...golongan mcm ni laa perasaan dia di JALAN YG BENAR, tapi sebenarnya ini la golongan yg dlm Alquran yg Allah sebut, MUFSIDOON!

    semoga Allah selamatkan kita dpd perpecahan.
    semoga Allah menjadikan kita org yg berlapang dada n menghormati pendapat org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gua rasa Lu ADA masalah utk beza antara ilmu n maklumat.kes LGE bukan ilmu tp maklumat la bro.ilmu menghasilkn iman LGE beriman ke bro?

      Delete
    2. dont you LU/ GUA dgn aku. may Allah disgrace person who uses knowledges slandering upon others fellow brothers. aku terpanggil utk pertahankan ust fuad n abu nafs kerana mereka adalah org alim pada pandangan aku. org alim yg tak slandering others people.


      first off artikel ni meraikan Majlis Khatam Bukhari 2013/1434 di MUSP,but some low achiever posting komen OUT OF TOPIC dgn menghentam org yg tak sehaluan atau berbeza fikrah lain, dont you RESPECT about the THE artikel TOPIC at ALL? what are you trying to prove with your MISCHIEF MAKERS comment?
      you see the picturesof these succesfull muhadith students and compare it to your own LEVEL of intellect! ada golongan manusia yg setahun mentah kononnya dah pandai amal agama 6bulan - setahun, belajar dgn ust google n syeikh youtube, dudok bawah aircond perasaan seolah2 dialah PALING ALIM, mischieviously masok dlm artikel blog org yg telah korban n habiskan masa 4 thn shahadah n 8 tahun belajar ilmu hadith. unlike you, cant EVEN string TWO WORDS OF ARABIC TOGETHER, and you think you have FOUND HAQ? claimin others are on BATHIL? NOTHING BUT LOW ACHIEVERS compare to these whole aasatizah sri petaling!

      i want to say this quite clearly. JANGAN BERSUHBAT DGN JENIS MANUSIA/ORG ALIM ATAU PERASAN ALIM, yg MEMECAH BELAHKAN UMAT.JGN BERSUHBAT DGN JENIS MANUSIA yg suka buat ONAR

      if the u want to develop yourself, have a vision, nak jadi manusia disayangi umat, becoming people with good characters, maka yg paling penting sekali adalah menyayangi saudara seagama. LOVE YOUR MUSLIM BROTHERS.

      kata2 mutiara imam syafiie RH
      "pandanganku adalah benar, tetapi kadang2 juga mempunyai kebarangkalian mengandungi kesilapan, pandangan org yg menentang aku adalah salah, tetapi kadang2 juga mempunyai kebarangkalian mengandungi kebenaran."
      IM STRESSING ABOUT HUMILITY upon apa yg dinasihatkan oleh imam syafiie

      dimana tahap kita nak dibandingkan dgn beliau? mujadid dlm bidang ilmuan, tetapi masih boleh MERENDAHKAN DIRI dan TAWADDUK serta menghormati org yg menentangnya. SO WHAT YOU ON?

      Delete
  6. last word yg aku lupa nak tekankan: nabi saw diturunkan utk menyempurnakan AKHLAK yg mulia.

    ReplyDelete
  7. Kalo lu ingat gua jundu tu,Lu silap la bro
    Gua pun bengang gak ngan jt tapi gua x rajin tulis n x ada blog
    Lu jgn pesongkan fakta la bro nabi serang n lawan gak kebatilan ngan pedang org jt ADA tiru sunnah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pathetic. talking about sunnah angkat pedang,
      TAPI COMMENT PAKAI ANONYMOUS.. manlihood konon. you a big time in my laughing stock.

      Delete
    2. simple either you like it or dislike it, in my eyes you're a LOW ACHIEVER compare to these noble muhaddith students.

      majoriti budak2 malaysia, terutamanya yg konon ngaku ISLAM sejati berani angkat pedang ni LOW ACHIEVER dlm kehidupan.

      korang tak mampu nak DEAL dgn situasi AKAR (Masjid kosong dpd jemaah, bunuh membunuh, jenayah rogol, ketegangan hubungan keluarga, sihir menyihir, dadah, pelacuran, org tak sembahyang, wanita tak tutup aurat, anak dara hilang maruah, )

      korang tak mampu DEAL situasi sunnah berjumpa umat pintu ke pintu jumpa dgn penuh kasih sayang.

      korang tak mampu DEAL utk SUNNAH bangun tahajud menangis mengadu kpd Allah ttg kerosakan umat... mcm nabi saw, d tengah2 mlm yg sejuk merayu kpd Allah agar selamatkan agama dlm org2 islam lebih2 anak org islam... yg sedang menuju keruntuhan di seluruh alam ini ..

      ngaku KUAT NAK ANGKAT PEDANG tapi korang tak mampu DEAL pun nak angkat selimut utk solah subuh di masjid! dont talk about REVOLUTIONARY of the ummat, if you soundly asleep during the azan of SUBUH!!
      kalau QUALITY of our mujahid mcm ni, HOW WILL THESE WRETCHED ONES DEAL N RECTIFY THE IMAN OF THE UMMAT?

      angkat pedang tapi BARANGKALI kaki PEROKOK TEGAR! nak berkorban konon tapi tak SANGGUP TINGGALKAN TABIAT BURUK

      BILA KORANG TAK MAMPU "DEAL" (bukan tak deal, bukan sebahagian dlm kehidupan pun!!)situasi2 mcm apa yg aku sebutkan ni

      maka apa korang2 nih suka buat?
      YOU TAKE EASY OPTIONS,
      YOU LIKE PICKING A FIGHT BETWEEN OURSELF! pedang tak sampai pun kat tengkok orang kafir, tapi LIDAH KORANG DAH HUNUSKAN PEDANG kpd org2 islam.

      ini la fenomena baru akhir zaman, internet warrior dlm hidupan org islam,YOU BE-RATED EACH OTHER, BE- LITTLED EACH OTHER, DISGRACING EACH OTHER..its easy, enjoying for you to humiliate fellow brothers in the internet!

      being afraid as ANONYMOUS, therefore nobody writes about you.feel freee isnt? this is the WRETCHED situation now,

      so HOW YOUR ACTIONS BENEFITS the unity of ummat?

      THE WORST THUG IS THE RELIGIOUS THUGGERY.
      bandingkan samseng bandar dgn samseng agama, mulia lagi samseng bandar2.samseng2 bandar tahu mereka dlm keadaan berdosa n bersalah, mereka sedar buat jahat tu salah, makan dadah salah, jenayah salah.

      tapi samseng agama ni who gives thugery his religious paradigm, HE JUSTIFIES IT!
      BOYY IM ON THE HAQ! PUT THESE SWORDS on the street (bersih, 505) TO HUMILIATE!
      no problem we do SLANDER/MENGUMPAT, FOR THE SAKE OF ALLAH SWT!

      ini lah golongan palingg terukk sekali. kenapa? puak2 mcm ni takkan BERTAUBAT, because what he BELIEVES he is doing for the SAKE OF ALLAH. at the same time disunity the ummat without knowings.

      inilah situasi sekarang....ya Allah..

      Delete
    3. jgn gado-gado
      setakat ni teman tengok soalan anynomous tak berjaya di jawab oleh hatari.dia banyak lari dari tajuk persoalan.hatari masih sibuk cerita berkisar ttg dakwah ala tabligh yg sempit.teman teringat kisah seorag lelaki dari iraq yg bertanya ttg hukum darah nyamuk tapi ditempelak oleh Ibnu Umar ra dgn berkata"kamu sibuk tanya ttg darah nyamuk tapi kamu biarkan cucu Rasulullah (hussin) yang darahnya tumpah kebumi kerana dibunuh oleh syiah'

      perangai lelaki tu sama dgn perangai org tabligh.mereka sibuk crita kehebatan tabligh berdakwah tapi isu darah umat islam tumpah di banyak negara (syiria,pattani,mesir dll) lansung diorg tak ambik kisah.tengok je dlm blog ni.mana ada cerita kezaliman musuh islam.

      Delete
    4. nabi bukan saje cerita ttg iman@aqidah bahkan nabi cerita bab jiran yg biarkan jirannya yg lain tido dlm keadaan kenyang sedang jirannya tak bole tido kerana lapar dan nabi tak ngaku umat org mcm tu.kalo bab makan pun nabi bole tak ngaku umat apatah lg tak peduli dgn darah umat islam yg tumpah kerana dibunuh.jadi mari kita tunggu owner blog ni cerita isu2 semasa yg berlaku ditimur tengah kalo dia dakwa ikut sunnah nabi la

      Delete
    5. Tabligh pergi rumah ke rumah org islam tak pergi rumah org bukan islam ajak masuk islam...tada telur...ulamak tabligh telur kena pegang dengan iblis,

      Delete
    6. Jemaah sesat- harizghazi

      http://mthago.com/2010/02/13/the-true-colours-of-tabligh-jamat-continuation-part-2/

      Delete
    7. Innalillahiwainnailaihirojiun,bertaubatlah wahai akhie.Ingatlah daging para ulamak itu racun.

      Daging Ulama' Itu Racun

      Wahai sahabat, yang suka memfitnah para ulama',

      Begitu mudah tangan mu menaip fitnah-fitnah pada ulama', insaflah!

      Wahai sahabat, tidak berasa salah kah engkau,

      Begitu mudah mulut mu menuturkan fitnah-fitnah pada ulama', insaflah!

      Ingatlah daging dan maruah ulama' itu adalah racun,

      Jangan sampai engkau terkena bisanya, insaflah!

      Moga Allah memberi hidayah kepada kamu.

      Innallaha ghofururrohim

      Delete
    8. kami sudah lama menyediakan jawapan kepada kumpulan kamu.
      Sebalik kamu yang malas mengkaji dalil dan nas.

      http://wirapendang.blogspot.com/2013/05/fiqh-dakwah-to-non-muslim.html

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. teman baca dlm blog u.ulama org tabligh mati-matian nafi@sangkal dakwaan jundullah bahwa ulama2 awal Jt berfahaman wahabi.wlpun dah bagi bukti fakta mcm2 sampai fatwa deobandi.org yg membiad'ah maulid nabi pun diorg tak caye.

    mmg sahlah org jt telah dibutakan mata mereka dan ditutup hati oleh Allah utk lihat kebenaran.mereka telah dibius dgn program khuruj sampai 40hari/4 bulan utk tujuan itu.bukti terbaru yg teman jumpa membuktikan bahawa mmg jemaah tabligh direstui oleh pemerintah wahabi saudi sendiri hingga sekarang.sini buktinya:

    No: 111/2/21
    Date: 3rd Safar, 1357H (Monday 4th April, 1938)

    The Government of Saudi Arabia
    The Royal Office

    Respected Muhammad Ilyas and Muhammad Ihteshamul Hassan, may Allah grants (both of you) peace and tranquility.

    Assalamu'alaykum Warrahmatullahi Wabarakatuh

    Verily his majesty the king had personally studied and reviewed your letter and his majesty the king ordered me to express his gratitude for your noble efforts in dakwah towards the faith of our solafussoleheen and your good ministry in this field. I pray to Allah to bestow upon all of us taufeeq in engaging into the efforts that is full of goodness and benefits.

    Wassalamu'alaykum Warrahmatullahi Wabarakatuh

    The Royal Office

    http://kuffiyah.blogspot.com/2012/08/a-letter-from-king-abdul-aziz-aali-saud.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu ke saya jawab perkara-perkara ini semua.

      Delete
    2. perlu...!!!
      sbg pencerahan dan pemurniaan

      Delete
  9. mcmana nk dakwah kn org kafir kearah islam,sdang kn ahlaq dan amalagama dlm diri org2 islam tu sendiri tk baik,sebaik2 nya kita sama2 memperbaiki amal dan ahlaq kita sebagai org islam,bru la org2 kafir akan terkesan,inshaALLAH,

    ReplyDelete
  10. ahlaq org2 islam(termasuk saya sendiri) tk baik lg,cmana nk dakwah kn islam pada org2 kafir,org2 islam la jaguh kepada segala nya,patut nya kita bersatu mngajak,memujuk org2 islam itu sendiri untuk belajar bersama2 memperbaiki ahlaq dan amal agama,bru la inshaALLAH org2 kafir akan tertarik pada islam,ya ALLAH am kn la hidayah mu keseluruyh alam,kasihani kami,

    ReplyDelete
  11. Tak payah layan laa mahluk tu ustz...nk bt hapa bg pencerahan pemurnian tu....jgn layan laa...

    ReplyDelete
  12. hujah setakat petik2 internet ni (ada ke list markaz pakai internet nye list, list tu entah bila punya list banyak obsolete), tuan rumah tak payah layan la. Nyamuk. Biar nampak kalah dalam berhujah, tak luak pun. -anon bukan keyboard warrior.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini