Ikuti Blog Ini

Wednesday, June 1, 2016

Yang mana lebih baik antara Tablīgh atau Khanqāh ?

Maulānā Ahmad Batla adalah seorang mukimin markaz Raiwind telah bertanya (melalui surat) kepada Maulānā Zakariyya al-Kāndhalawī rah. Kata Maulānā Zakariyya rah, “ saya akan menekan akan kepentingan Tablīgh ke atas para ahbab Tablīgh dan apabila saya datang kepada Khanqāh, saya akan menekan akan kepentingan Khanqāh ke atas para sālīkīn.

Apabila seseorang bertanya kepada saya, antara Tablīgh dan Khanqāh, yang mana lebih baik ? saya akan menjawab, “ antara makan dan minum yang mana satu lebih penting ?". Hanya kebodohan akan mendorong akal untuk merendahkan antara satu sama yang lain. Kamu (Maulānā Batla) tunjuk surat ini kepada Maulānā Ehsan (mukimin di markaz Raiwind) dan tunjuk pada yang lain sama. Mereka mesti memberikan penekanan kepada dua aspek ini. Hendaklah mereka tidak meninggalkan salah satu daripadanya hanya kerana memberikan penekanan kepada salah satu daripada dua aspek ini. Kamu (Maulānā Batla) mesti memberikan peringatan atas perkara ini kepada orang lain. [1]

Rujukan

[1]. Tarbīyyatus Sālīkīn, m/s 463-464

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini